Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage

Gasly: "Honda-cultuur zal wennen zijn voor Verstappen"

17-10-2018 08:10
door Roy
Algemeen
Gasly: Honda-cultuur zal wennen zijn voor Verstappen

Ook al heeft Pierre Gasly in tegenstelling tot Max Verstappen ervaring in het rijden met een Honda-krachtbron, hij denkt niet dat het hem volgend jaar een voordeel zal geven ten opzichte van de Nederlander.

Verstappen rijdt dit seizoen uit met een motor van Renault, maar heeft niet veel tijd nodig om te wennen aan de Honda. Dat zegt de 22-jarige Fransman in F1-podcast Beyond the Grid. “De wagen zal een ander rijgedrag hebben. Kijk je puur naar het racen, dan zal iemand die zo goed is als hij maar vijf of zes ronden nodig hebben om het juiste gevoel te krijgen.”

Ook interessant: Honda zet grote stappen en boekt enorme winst

Wel kun de cultuurverschillen even wennen zijn. “In communicatief opzicht kan dat een duidelijk voordeel voor mij zijn. Bij Japanners gaat het allemaal om respect, je kan niet uitgesproken roepen dat ze iets verkeerd doen. Dat moet echt op een nette manier, want een confrontatie met hen moet je vermijden.”

Joop +727 17-10-2018 08:54
Dus als Honda straks niet goed presteerd, moet verstappen op zn woorden moet letten want 'een confrontatie met hen (honda) moet je vermijden'?
haha wat een klucht!
'We' staan nu met zn allen achter verstappen als verstappen weer eens flinke kritiek levert op renault en 'we' vinden abiteboul een clown als hij verstappen aanspreekt op zijn kritiek richting renault, maar als straks de honda motor niet presteerd moet verstappen op zn woorden letten want de japanners zijn niet gediend van kritiek?
haha wat een klucht dit. Ik zal het me bescheuren als die honda motor frustraties bij verstappen oplevert en verstappen zn bek houdt.
MazzelMan +112 17-10-2018 09:30
Dat is totaal niet wat Gasly hier zegt. Hij zegt dat het in de Japanse cultuur not done is om iemand recht voor z'n raap kritiek te geven. Iets wat trouwens in de meeste culturen min of meer zo is als je het vergelijkt met de Nederlandse, die internationaal bekend staat als erg bot. Tuurlijk is dat ook iets om trots op te zijn en achter te staan, maar als je constructief en succesvol wil samenwerken met een andere partij (eentje die je kan helpen wereldkampioen te worden), lijkt het me wel zo verstandig je een beetje aan te passen aan hun cultuur. Wij hebben niet altijd te waarheid in pacht hè..
Joop +727 17-10-2018 09:48
Er staat letterlijk:
"je kan niet uitgesproken roepen dat ze iets verkeerd doen. Dat moet echt op een nette manier, want een confrontatie met hen moet je vermijden.”

Verstappen kan dus niet uitgesproken roepen dat honda iets verkeerd doet. Dat moet echt op een nette manier, een confrontatie met honda moet verstappen echt vermijden.

Dat wordt nog wat zeg als die honda motor niet presteerd!
Adriaan van Beveren +30 17-10-2018 10:00
Presteert!
Mich Steal +2208 17-10-2018 10:19
Iets in de media roepen of iets achter gesloten deuren, daar zit het enige verschil in. Max mag rustig kritiek leveren richting Honda, mits het maar op het persoonlijke vlak face too face aan de Honda mensen is gericht. Dat hebben zij juist graag, want daar leren zij juist van. Publiekelijk is een andere zaak, want dan tast je regelrecht hun eer aan. Japanners zijn een trots volkje. Maar ik denk dat Max daar totaal geen problemen mee heeft. Zolang hij maar niet bedondert wordt door de fabrikant, zoals Renault dit wel verscheidene keren heeft gedaan met hun loze beloftes.
Joop +727 17-10-2018 10:38
lol dus nu ga jij bepalen wat verstappen van honda wel en niet mag?
ik zit echt niet te wachten op jouw interpretatie hoor :)
Mich Steal +2208 17-10-2018 10:42
Dat jij te lui bent om bepaalde achtergrond verhalen te lezen van mensen die er op dagelijkse basis mee te maken hebben/hadden is niet mijn probleem. Dat jij in al je domheid het dan nog eens nodig vind om iemand (proberen) belachelijk te maken is alleen maar het bewijs voor mij dat ik met iemand te maken heb met weinig hersencellen. Ik zou zeggen, lees wat meer en lul iets minder dom.
Joop +727 17-10-2018 10:50
Ik lees genoeg om te weten dat de relatie honda-verstappen volgend jaar nog leuker gaat worden dan de huidige relatie verstappen-renault.

Overigens ook 1 van de problemen waar mclaren tegenaanliep: de ommunicatie met de japanners..
Johan Winter +53 17-10-2018 11:35
serieus man ga je eens inlezen in de f1 want je roept echt regelrechte onzin....
Joop +727 17-10-2018 11:41
Ah ja, ik heb gewoon niet de emotie/frustratie dat verstappen al wereldkampioen had moeten zijn en dat renault dat in de weg staat, in tegenstelling tot velen hier die frustratie wel hebben :)
Pascal Simons +703 17-10-2018 12:07
Sorry Joop je komt mij over als een puber met je commentaar hier,hoe oud ben je eigenlijk als ik vragen mag?Pubers blijven namelijk ook constant weerwoord geven of ze gelijk of ongelijk hebben en in het laatste geval gaan ze provoceren met belachelijke opmerkingen.
Joop +727 17-10-2018 12:18
ik ben 14, heozo?
Joop +727 17-10-2018 12:27
haha nee grapje, ik ben zo oud dat ik destijds in 1989 met afgrijzen zag hoe prost senna in japan van de baan reed en senna om een belachelijke reden werd gediskwalificeerd. Heb vanaf daar zo'n beetje elk seizoen meegemaakt.
Ik ken de F1 goed genoeg om te zien dat er hier tegenwoordig ontzettend veel mensen met een enorme verstappen bril naar de F1 kijken. Objectiviteit lijkt ver te zoeken. Is ook niet heel gek, ik snap het ook wel, ik zie verstappen ook heel graag winnen. Maar de manier waarop alles bij renault naar binnen wordt geschoven vind ik niet kloppen.
HvM01 +26 17-10-2018 14:36
Helemaal mee eens. Kritiek mag je geven, alleen dan wel tegen de juiste persoon (intern) niet in de media.
Scott Vandermey +1577 17-10-2018 10:26
Dat wordt permanent een hele grote pleister op die grote bek........
Cor Cleiren +277 17-10-2018 11:48
Als ze jou dan maar het kb afpakken, want een zinnige opmerking is na bijna 2 jaar onzin verkopen wel ver te zoeken
Peka01 +770 17-10-2018 10:31
De Honda Motor gaat Verstappen kampioen maken. Wil Ricciardo volgend seizoen wel eens gaan horen. Stap achteruit kwa motor, stappen achteruit, kwa chassis aan renault gaat het niet liggen. Zo doen ze nu ook al tegen klanten.
Dat Riccardo bij Rabobank heeft getekend begon als een grap.
Ben erg nieuwsgierig naar zijn boordradios volgend seizoen
Willem Schreuder +447 17-10-2018 10:02
Wij zijn niet bot maar recht voor zn raap...
Artrace +2701 17-10-2018 10:53
Als je met Honda net zo vaak stilstaat als Renault is zelfs openbare kritiek meer dan normaal. Coureurs uiten dan hun frustratie, in tegenstelling wat sommige mensen denken staat het winnen van een wk voorop. Daar train je elke dag voor. Japanners hebben hun cultuur maar zijn niet dom, ze weten precies met wie ze in zee gaan en dat betekend dat ook zij moeten presteren. Met Renault gaat dat nooit lukken, helaas maar waar.
Kenju +368 17-10-2018 21:00
Dat is helemaal niet normaal. Het is een teamsport. Je doet het samen. Je moet niet ala Alonso vooral gaan roepen dat het allemaal daaraan ligt en jij geweldig bent.
Kenju +368 17-10-2018 21:11
Het is meer dat je het moet zien als een team. Je kan prima kritiek leveren en zelfs confronterend zijn als er iets of iemand aan te wijzen is. Echter is het ook zo dat je als collectief moet werken aan verbetering. Bijv. wat Alonso deed was vooral zichzelf presenteren als degene waar het iig niet aan lag en dat het allemaal Honda's fout was. We weten nu dat het niet eens terecht was. Maar zelfs als dit wel zo was, dan moet je het intern houden en naar buiten toe een idee van eenheid uitstralen.

Overigens is het ook specifiek Honda dat een vrij eigenzinnig bedrijf is. Dit is sowieso af te zien aan het gegeven dat zij als een relatief kleine autofabrikant aan de F1 mee doen en de nodige gekke kleine projectjes hebben. Ook dit is iets dat je ergens moet snappen en naar je hand moet proberen te zetten in het teamproces.

Dat Nederlanders bot zijn valt wel mee overigens. We hebben er niet voor niets ook een woord voor. En als het gaat om politiek correcte praatjes zijn we de de kampioen. Ook doen we graag alsof we de beste in alles zijn en omschrijven onszelf als nuchter (grootste onzin ter wereld, we zijn juist erg impulsief, zijn erg trots en houden er niet van een spiegel voorgehouden te worden en manipuleren als gevolg daarvan onze geschiedenis bijv. graag).
Dennis Joosten +195 17-10-2018 09:39
Max gaat echt niet klagen hoor als blijkt dat de honda motor niet goed genoeg is.
Het probleem wat ie met renault heeft is dat het na jaren nog steeds niet op orde is.
Als honda na 3 jaar nog steeds niet mee kan doen, dan zal je max wel gaan horen, en dan is het ook terecht, tot die tijd zal die zich niet openbaar uitlaten over tekortkomingen.
Mich Steal +2208 17-10-2018 10:22
Bij Honda staat er nog meer op het spel. Ook zij weten dat Max eind 2019 vertrokken is bij RBR als hij niet elke race voor de podiumplaatsen mee kan strijden.
Rdjw +81 17-10-2018 09:40
Als je drie jaar op rij vermogen en betrouwbaarheid tekort komt mag je je best kritisch uitlaten lijkt me. En dat hij desondanks toch goeie prestaties neerzet is niet dankzij maar ondanks dat product uit Frankrijk.
Cor Cleiren +277 17-10-2018 11:51
zo is het maar net, als ik een golf r20 bestel en die presteert als een 2cv dan sta ik ook op de stoep van de dealer, ik denk niet dat het 3 jaar zou duren voordat er de botte bijl er in zou zetten
Scott Vandermey +1577 17-10-2018 10:22
Klopt. Japanners houden niet van onterechte kritiek. En zeggen ja als ze nee bedoelen.......
Scott Vandermey +1577 17-10-2018 10:25
En overigens, IK sta NIET achter Max met z'n onterechte kritiek op Renault. Bovendien heel dom, want ik vrees dat hij het straks wel kan vergeten bij Ferrari en MB. Die houden hier ook niet van. En terecht. Ze doen allemaal hun stinkende best namelijk en dan komt daar zo'n snotjoch hun eens even uitkafferen. Nog nooit vertoont in de F1 en om meerdere redenen een wanvertoning. Hij zal er nog wel achter komen wat de consequenties zijn van zijn van vader Jos-the-boss (waar komt die naam eigenlijk vandaan, haha) geerfde grote bek.........
Cor Cleiren +277 17-10-2018 11:53
Jij staat niet achter MAX??? goh jongen toch, wat een openbaring!!! Ik hoop dat je beter toetert op je saxofoon dan dat je opmerkingen geeft, want je bent me toch een onevenwichtig stuk stront
Peka01 +770 17-10-2018 10:27
Dat kan alleen maar bij renault zo gaan Jooo. Hoe zal jij reageren als je wil winnen en alleen naar troep achterin. Hebt gekregen van iemand die zegt dat het een topproduct is
Joop +727 17-10-2018 10:37
Verstappen is dit seizoen 4x uitgevallen waarbij 1x de oorzaak bij de motor lag. in de andere 3 gevallen ging het om een lekke band, een probleem met de koppeling en een crash tegen zn teamgenoot.
Het ligt dus niet altijd aan de renault motor als verstappen niet wint.
Peka01 +770 17-10-2018 12:50
De motor presteerd ondermaats volgens de afgesproken norm. Met veel heel veel improviseren en geluk heeft hij oa de spec c over de finish gekregen. De b is gewoon niet snel genoeg
Joop +727 17-10-2018 13:06
wat is 'de afgesproken norm'?
Peka01 +770 17-10-2018 14:39
Haha heb het je al vaker gezegd en het je niet meer voor keer zoveelste keer vertellen. Je weet het best wel.
Ga lekker een ander domme vragen stellen.
Kort samen gevat heeft renault vreselijk gefaald. Dit gaan ze nog lang voelen
Johan Winter +53 17-10-2018 11:34
doe nog een poging om begrijpend te lezen....sjonge...
Peka01 +770 17-10-2018 12:50
Joop begrijpt alleen renault
Joop +727 17-10-2018 13:07
zit ie lekker, je vertappen-fanshop-petje?
Peka01 +770 17-10-2018 14:41
In ieder geval stukken beter als een renault voor de deur.
Gelukkig voor jou is er de ANWB
Joop +727 17-10-2018 14:59
haha :)
Kitana +236 17-10-2018 09:14
Verstappen houdt zijn mond niet, en ik denk dat menigeen hem er om respecteert dat hij eerlijk zegt wat hij vindt.
Dat hij daarmee soms wat tere zieltjes kwetst, jammer dan, de wereld van F1 is niet voor softies.
Michiel Bijlsma +20 17-10-2018 09:37
Respect werkt twee kanten op en de Japanners zullen een talent als Verstappen ook respecteren, door bijvoorbeeld toe te geven dat hij gelijk heeft als hij terechte kritiek over het product uit, iets waar Absolutelul kennelijk grote moeite mee heeft, Verstappen gelijk geven als hij kritische / opbouwend bedoelde feedback over de prestaties van het product achterin de RB14 uit.
Huib-jan Murre +106 17-10-2018 09:51
Max wordt heus wel goed geïnstrueerd
Oudebekende +539 17-10-2018 09:53
Max gaat niet nog eens vier jaar hopen op een betere motor. Als hij over twee jaar geen wdc is gaat hij echt niet bijtekenen als de Honda toch niet blijkt te werken.

Met andere woorden, hij zal niet dezelfde frustratie meemaken zoals nu met Renault.
Janalleman +129 17-10-2018 10:04
Die winterstop gaat voor m'n gevoel echt heel lang duren ik kan nu al niet meer wachten. Come on Max 🙌🙌
Scott Vandermey +1577 17-10-2018 10:21
Precies. daar zal ie z'n grote mond (laat ik het netjes houden) moeten laten dichtnieten.
Mich Steal +2208 17-10-2018 10:26
Renault is de enige die verantwoordelijk is voor de uitlatingen van Max t.a.v. hun kamp. Als Renault niet van die loze beloftes had geuit 4 jaar lang en alles op alles had gezet om de motor competitief te maken, dan was er niets aan de hand geweest. Maar het is juist die arrogante en lakse manier van handelen van Renault wat dit tot stand heeft gebracht. Ik denk dat Honda en Max juist prima samen door 1 deur kunnen.
Cor Cleiren +277 17-10-2018 11:54
Ze moeten jouw vingers ook maar bijeen nieten, zijn we misschien van dit gezever af
Mich Steal +2208 17-10-2018 18:14
Je kunt ook reageren zonder iets zinnigs te zeggen zoals jij. Maar ik denk niet dat men hier op zit te wachten.
anna-belle +319 17-10-2018 10:24
Max wordt geacht respectvol met de japaners om te gaan,dit zelfde respect zou hij dan nu ook wel eens mogen tonen aan de medewerkers van renault die zich (heus wel) drie slagen in de rondte werken om een goed product neer te zetten.
Mich Steal +2208 17-10-2018 10:31
Oh ja? Laten we dan eerst maar eens gaan beginnen met het feit dat Renault iets meer respect voor hun klanten moeten gaan hebben. Want de klant is namelijk jaarlijks miljoenen kwijt aan die halfbakken torretjes die na 4 jaar nog geeneens een behoorlijke kwalificatie kunnen rijden qua snelheid. Wat er in de race gebeurt is meer te danken aan RBR en zijn coureurs dan aan Renault. Dus wil Renault respect krijgen, zullen zij toch eerst met een deugdelijke motor moeten verschijn. Praatjes hebben zij genoeg, daar ligt het niet aan.
Peka01 +770 17-10-2018 10:25
Gaat ook niet meer zo gebeuren, renault heeft er zo'n grote bende van gemaakt en hebben dat al die tijd zo lopen ontkennen dat ze vragen om kritiek zoals dat bij Verstappen de laatste races ging.
Renault weet niet beter dan dat ze dit dubbel en dwars verdient hebben. De relatie Red Bull renault is door de grote wanprestatie van renault behoorlijk verziekt. En dat komt vooral op de wijze renault er mee omging.
Bij Honda zal dit nooit zo gebeuren ivm de opzet van de samenwerking van bijde partijen.
Met renault valt niet fatsoenlijk samen te werken.
De Japanners staan er voor open.
anna-belle +319 17-10-2018 10:33
Renault heeft dit absoluut niet verdiend,ze werkten al samen toen Max nog bijna in de luiers liep en hebben in die jaren veel goede prestaties neer gezet. Dat het nu misschien iets minder gaat ligt niet aan de medewerkers of cyril abiteboul, maar aan het hoofdkantoor( mr.goshn) die elke uitgegeven euro verantwoord wil hebben.
Joop +727 17-10-2018 11:03
ah ja, de relatie werd was verziekt na 2015 toen red bull afgaf op renault en een andere motorleverancier zocht,, verolgens met hangende pootjes weer bij renault terug kwam.
Iedereen schuift alle problemen tegenwoordig af op renault, maar wil gewoon niet inzien dat red bull ook een groot aandeel in deze rotzooi heeft.
Peka01 +770 17-10-2018 14:54
Uiteindelijk resultaat, renault de schuldige partij. Ze hebben troep geleverd en dit komt ze de komende jaren duur te staan. Niemand neemt ze nog serieus.
Nou vooruit Joop nog wel dan.
Peka01 +770 17-10-2018 14:52
Prima, échter blijft die abieteboel liegen en provoceren.
Dan maak je het er zelf naar dat mensen zo op je gaan hakken.
Eigen schuld voor renault
Wim Groothoff +94 17-10-2018 10:48
Zou heel alstublieft mijn "sorry" uw krachtbron ietsjes meer pk willen geven.🤔
Kees Gielen +89 17-10-2018 11:18
Zelf heb ik met Japanners gewerkt bij Mitsubishi. Je mag en kan alles zeggen, het gaat alleen om de toon die de muziek maakt. Beleefd aangeven wat je graag veranderd zou willen zien en het wordt dan eerder opgelost als hier in Europa waar ze ja knikken maar nee doen.
maarten61 +22 17-10-2018 11:42
Respect is gelieerd met integriteit..en integriteit is een voorwaarde om kampioen te worden..
4 motoren 4 fabrieken strijden gigantische gevechten uit om meer pk,s waarvan allemaal eens oppermachtig waren en zijn.

Renault in het openbaar afzeiken is vergeten dat zij vrij recent 4 jaren oppermachtig waren in de F1..
Joop +727 17-10-2018 19:48
Precies
Siem Slooten +7 17-10-2018 11:43
Leuk om te lezen dat er weer allerlij conclusies getrokken worden voordat er ook maar een seconde gereden is met deze motor. Dat er weer lekker woordenwisselingen plaats vinden voordat we ook maar iets weten. Laten we eerst eens afwachten wat er gaat gebeuren voor we comentaar geven op de dingen die nog moeten gaan gebeuren op deze manier is de toon alweer gezet.
Joopgrevelt +382 17-10-2018 11:52
Een beetje broodaap verhaal zal weer helemaal uit ze verband verhaal zijn denk niet Gasly dit heb gezegd max is niet bot kan alleen niet tegen onrecht wie wel
Michel Vaillant +545 17-10-2018 11:53
Gaat Gasly nu al Max vertellen hoe hij met de Japanners moet communiceren? Dat begint al goed.
Laat de communicatie maar aan Horner en Marko over die weten het precies.
Als de motor het laat afweten hoeft Max al niets meer te zeggen, de Japanners weten dan al genoeg. Het zijn geen Fransen!
Peter Vanvelsen +304 17-10-2018 11:58
En daar zit het grote gevaar, Max heeft het hart op de tong natuurlijk dus ik hoop voor Honda dat ze hun zaakjes voor mekaar hebben ...anders wordt het drama....
Kabouter Plop +2 17-10-2018 12:44
Misschien een goed idee dat Roy voortaan even eerst zijn tekst naleest voordat hij het publiceert.
SnelleFiets +499 17-10-2018 12:47
Persoonlijk denk ik dat bij Max de gedachte is, welke motor er ook achterin ligt, dat ding moet het doen. Zal dus ook geen blad voor de mond nemen om zijn ongenoegen te uiten.. Als ik in de spiegel kijk, eerst schrik en dan bedenk, ik zou hetzelfde doen.... Mijn 2 centen..
Jeffrey Koch +162 17-10-2018 12:57
Een iets minder grote mond zou Max sieren, soms is het verstandiger te zwijgen dan keihard je mening te geven. Er is ook kans dat zowel Mercedes als Ferrari Max als lastpak gaan zien en hem links laten liggen en dat zou jammer zijn. Gewoon objectief je mening geven en zeker niet op elke reactie weer reageren. Max heeft het talent en de skills en heeft daar geen grote muil bij nodig, hij moet 'spreken' op het circuit.
Jan van de Hee +5 17-10-2018 13:15
Ik hoop het allerbeste voor Max,maar stel je eens voor.Renault maakt werkelijk stappen,iets wat ze eerder hebben bewezen en Ricciardo wordt wereldkampioen.Honda doet vervolgens datgene wat ze al jaren presteren en wat dan voor Max?
Didi to go +700 17-10-2018 13:41
Dat is wel voor mij het grootste minpuntje van Gasly. Hij etaleert zich te makkelijk als de grote professor en Honda expert. Hij had zich hierover niet uit de tent moeten laten lokken. Ga je team maat niet al bij voorbaat stigmatiseren.
schuitx4 +1156 17-10-2018 13:59
Gasly moet zelf ook een hoop leren, Honda mag de motor bouwen, maar als het prut is, dan gaat max echt niet wachten met boos worden als de japanners weg zijn
schuitx4 +1156 17-10-2018 14:03
Lees dat max veel te vaak een grote muil heeft en volwassen moet worden. Hij zegt alleen dat de motor ruk is en noemt het zelf het probleem achter in zijn auto doet niet wat het hoort te doen. mag dat niet ?

Bekijk het laatste nieuws