Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage

Renault steekt hand in eigen boezem: "Nog veel werk aan Spec-C motor"

19-09-2018 13:54
door Daniel
Algemeen
Renault steekt hand in eigen boezem: Nog veel werk aan Spec-C motor
Renault Sport media centre

Max Verstappen heeft in Singapore bewezen dat de Renault Spec C-motor sterk is volgens Renault teambaas Cyril Abiteboul. Hij is verre van perfect maar de problemen worden opgelost. 

"De tweede plek van Max Verstappen op het Marina Bay Street Circuit in Singapore is een mooie beloning voor het werk dat gestopt is in de creatie van Spec C-motor. We hebben ‘op een gezonde manier’ 20 pk extra kunnen leveren.” laat Abiteboul weten aan Motorsport.

Er waren echter nog wel wat problemen met de motor. Max kon tijdens de race niet soepel in zijn eerste versnelling rijden en ‘kopte bijna zijn stuur’ bij het uitrijden van de pitstraat daardoor. Abiteboul steekt hand in eigen boezem en zegt: “Het is niet aan de coureur om, om onze problemen heen te rijden zoals afgelopen weekend gebeurde. We moeten zelf de motorproblemen nog oplossen en dat gaan we doen.”

Red Bull kiest naar alle waarschijnlijkheid ervoor om tijdens de aankomende race in Sochi op safe te spelen en monteert de Spec B-motor in de RB14. Hiermee nemen zij de gridstraffen op de koop toe.

avengel +1130 19-09-2018 14:14
Oh man oh man.... hahahahahahahahahahaha... Wat kan iemand zichzelf toch belachelijk maken zeg.
Simon van der Berg +571 19-09-2018 15:35
De beste stuurlui staan aan wal. Ga zelf sleutelen
avengel +1130 19-09-2018 16:09
Ben ik degene die daar voor betaald wordt? Kom op zeg...
Totopdevelg +347 19-09-2018 14:15
Net als het Renault team, verre van perfect.;)
Mark_ED +25 19-09-2018 14:15
De auto was inderdaad snel en als die motorproblemen weg zijn dan is de Spec C misschien toch nog een optie, maar dat lijkt me niet aangezien de Spec B er waarschijnlijk in zit voor Sochi.
ArnoldF1 +735 19-09-2018 14:21
Ik denk eerder dat dat Max was. Niet die zo 'geweldige' Spec C als dat Abiteboul beweert dat het is.
Joop +346 19-09-2018 14:38
Zeker, verstappen reed een puike race, maar de spec-c heeft zeker bijgedragen aan het resultaat, iets wat horner zelf ook heeft bevestigd:
https://www.gpblog.com/nl/nieuws/21598/horner-zegt-voordeel-te-hebben-van-nieuwe-renault-motor.html
ArnoldF1 +735 19-09-2018 15:56
Absoluut. Maar Max heeft (achteraf) gezegd ook veel problemen met de motor te hebben gehad, maar hij kon het nog wel in balans houden. Dus daarom alle eer naar Max.
Joop +346 19-09-2018 16:03
Ik wil de problemen niet bagataliseren of afdoen aan de prestaties van verstappen, maar de enige problemen waren dat de bak in neutral sprong bij lage toeren. Zal er wel mee te maken hebben gehad dat de motor op lage toeren te weinig power gaf en daardoor het gevaar ontstond dat de versnellingsbak het niet trok en om te voorkomen dat de motor afsloeg zette de software de bak daarom in neutral. Maar in de race zelf had de motor geen problemen.Sterker nog, in de race presteerde de motor boven verwachting. Dus alleen in de pits en achter de safetycar.
Elma de Graaf +1712 19-09-2018 16:35
Volgens mij vergeet je nog een stukje in je verhaal. Dat stukje dat hij dichtbij Hamilton kwam, waar Grosjean zat te kloten. Om het bokken van de motor tegen te gaan, wat hij had ondervonden achter de safetycar en in de pits heeft hij ervoor gezorgd dat de motor hoge toeren bleef maken. Hiermee wordt bedoeld dat het niet de bedoeling is dat de coureur om de problemen heen moet rijden.
Joop +346 19-09-2018 16:50
Ik ben dat stukje niet vergeten, wat is precies je punt? :)
Bitterbal +903 19-09-2018 18:18
Max had in de kwalificatie ook last van de motor. Na zijn bizar snelle rondje was hij zich nog meer aan het verbeteren maar moest zijn rondje in de laatste sector afbreken omdat de motor tegen sputterde. Dus niet alleen achter de safety car en in de pits.
Joop +346 19-09-2018 14:22
Het lijkt erop dat gpblog graag tendentieus berichten plaatst.
Een wat vollediger reactie van abiteboul, van motorsport:

"“Het is een mooie beloning voor al het werk dat we in de Spec C hebben gestopt, al weten we natuurlijk dat de motor door omstandigheden nog niet perfect is”, kijkt Abiteboul tegenover Motorsport.com terug op de tweede plaats van Verstappen onder het Singaporese kunstlicht. “Maar we zien wel dat de motor in staat om de verwachte 15 KW [ongeveer 20 pk] op een gezonde manier te leveren. Dat was de verwachting en die is exact uitgekomen.”"
Woofer +3323 19-09-2018 14:29
Blijf dan de volgende keer lekker op Motorsport.com lezen en daar commentaar geven ipv hier op GPBlog de redactie af te zeiken!
Joop +346 19-09-2018 14:38
euhh, gpblog haalt hier zelf motorsport.com als referentie aan hoor. Rustig maar!
Elma de Graaf +1712 19-09-2018 15:56
Ach heb al eerder aangegeven dat Renault RBR wel heel dankbaar mogen zijn dat zij de gok hebben genomen om met de spec-c motor te gaan rijden. Hierdoor hebben ze dankzij RBR wel inzicht gekregen waar de pijnpunten zitten in de spec-c motor.
Joop +346 19-09-2018 15:59
Dat zal, maar het gaat 2 kanten op. Red bull heeft dankzij de spec-c meer power. En dat vertaalde zich (samen met andere factoren) in een 2e plaats.
Elma de Graaf +1712 19-09-2018 16:13
Tuurlijk, daarom stappen ze weer over naar de spec-B motor.
Joop +346 19-09-2018 16:17
Naja, 1 factor wat de motor onbetrouwbaar maakte was de hoge luchtvochtigheid in singapore.

"Because of the torque generation, with these ambient conditions, the engine wasn't optimised," he said.

"And that's been an issue throughout the weekend, more so on slow laps.

"The guys did a good job to patch it up as best they could. But you ended up with inconsistent torque delivery and then that causes the gearbox to get out of sync, and a false neutral is to protect the gearbox."
https://www.autosport.com/f1/news/138792/red-bull-plans-surprise-spec-b-renault-return
Elma de Graaf +1712 19-09-2018 16:20
Dus......
Il Gordo +534 19-09-2018 14:25
Ik dacht dat sommige specialisten weer van mening waren dat dit bokken van de motor door de (beperkte) koeling van het Red Bull team lag? Schijnbaar toch weer niet?
Marc Knuif +9 19-09-2018 14:26
Huh weer wat anders een oude motor steken en dan penalty's krijgen voor een gebruikt onderdeel
F1 fan +1593 19-09-2018 14:26
Hmm voorzichtige hand in eigen boezem, maar goed.
Jan hoor je het, was niet de schuld van Max t' is gewoon die pruttelbak die weer slecht presteerd😆🤣🤣🤣
John60 +1406 19-09-2018 15:44
Ja ik had ook wel een reactie van Jan verwacht, maar nee nu even niet!
Freddy Kooistra +375 19-09-2018 14:52
Zo blijkt maar weer dat het echte ontwikkelen en dus het testen op het circuit gebeurt.
Ondanks alle computers, testbanken, simulators, enz, enz, is een echte race nog altijd de doorslaggevende factor en daar is opzich niks mis mee.
Dat hoort er nu eenmaal bij.
In feite helpt Red Bull nu wel Renault met het ontwikkelen van de motor voor volgend jaar, wat wel een beetje vreemd is.


Joop +346 19-09-2018 14:55
Vreemd zeker, maar red bull wilde heel graag een snellere motor. Renault heeft die vervolgens beschikbaar gesteld met die opmerking dat hij onbetrouwbaarder is dan de b-spec.
Woofer +3323 19-09-2018 14:59
Ze wilden al 4 jaar lang een snellere motor hebben, en een betrouwbare...
Joop +346 19-09-2018 15:03
Dat klopt, maar goed, soms loopt het niet helemaal zoals je wil. Als dat wel zo was, dan stond elk team elke race op poleposition. ;)
Woofer +3323 19-09-2018 15:28
Lekkere instelling heb je als motorenbouwer dan als het al 4 jaar niet gaat zoals ze het willen, beetje arrogant ook, aangezien ze niet willen veranderen daarin.

En dat is precies de houding van Abiteboul, en daarmee beschadigt hij de goede naam van Renault en dat is nou precies wat ik (en vele andere) bedoel!
John60 +1406 19-09-2018 15:45
Woofer en Joop, een lekker stel!
Woofer +3323 19-09-2018 15:55
Echt hea pffff haha
Woofer +3323 19-09-2018 14:57
Het is idd vreemd omdat zowel Renault als McLaren de nieuwe motor geeneens willen gebruiken vanwege de betrouwbaarheid. Daarom siert het juist RBR dat ze, ondanks de kapotte relatie tussen hun en Renault, tenminste ballen hebben om toch met de C-Spec motor het te proberen.
Joop +346 19-09-2018 15:06
Nee, dat is niet vreemd, zowel renault als mclaren hebben de spec c niet gebruikt vanwege gebrek aan betrouwbaarheid van de spec c motor. Dus gewoon een besluit wat genomen is.
Il Gordo +534 19-09-2018 15:09
Het siert RB inderdaad wel ;-)

Immers, de data die Renault nu van RB ontvangt over de Spec-C is weer bruikbaar voor henzelf en McLaren ;-)
Woofer +3323 19-09-2018 15:17
Je spreekt jezelf nu tegen, want hierboven op reactie van Freddy Kooistra zeg je ook dat het vreemd is, en tegen mij zeg je niet dat het vreemd is... Vreemd!
Joop +346 19-09-2018 15:35
Nee, dat renault en mclaren niet voor de motor hebben gekozen is niet vreemd, dat red bull wel voor de spec c heeft gekozen (en daarmee renault helpt) is wel vreemd (zou je vreemd kunnen noemen)
Woofer +3323 19-09-2018 15:39
Vreemd!
John60 +1406 19-09-2018 15:46
Maar wel gebrek aan ballen! Joop
Ernesto Vos +1485 19-09-2018 15:00
Renault in 2019 wereld kampioen! Jaja ga er maar aan staan.
Eenfan +518 19-09-2018 15:31
Ohoh, we hebben er een nieuwe droplul bij, iemand die bevooroordeeld is omdat hij Verstappen niet zo mag. Hij heet JOOP. Niet erg Joop jij mag je negatieve, niet objectieve mening hier wel geven, hebben wij ook iets om te lachen.
John60 +1406 19-09-2018 15:48
Broer van Jan!
Eenfan +518 19-09-2018 15:32
Wat betreft Abo, die nemen we niet meer serieus de stumper.
Boompie +14 19-09-2018 15:37
Weer een bietjeboel onzin van Cyril
Racekabouter +35 19-09-2018 18:32
Weer gezeik over Renault. Worden jullie kleuters daar niet moe van? Ik ben geen Renault liefhebber, maar die lui kunnen echt wel een motor bouwen. Ik volg de formule 1 al sinds 1981, in die tijd deed men ook al in de F1 aan downsizen i.p.v. een 3L V8 of V12 mocht je ook met een 1.5L turbo rijden, en raad eens wie daar goed in was? Juist ja Renault... En met welke motor is Vettel 4 keer wereldkampioen geworden? Juist ja Renault. En voor de oetlullen hier, het is niet zo evident om een motor die 500pk/L levert een goede driveability te geven, zeker niet met alle regelgeving eromheen.
F1 fan +1593 19-09-2018 22:45
Pfff en dat noemt iedereen hier een oetlul.
Nou ben ik beledigd hoor😣

Bekijk het laatste nieuws