Mol over werkwijze Schumacher: "Ik denk dat Max dit in de toekomst ook moet doen"

09-01-2019 15:55 | Update: 09-01-2019 16:05
door Jordi
Algemeen
Mol over werkwijze Schumacher: Ik denk dat Max dit in de toekomst ook moet doen

Afgelopen week stond in het teken van de 50e verjaardag van Formule 1-legende Michael Schumacher. Tijdens de podcast van Grand Prix Radio vertelde Olav Mol hoe de Duitser te werk ging en adviseerde Max Verstappen om hetzelfde te doen.

“Wat Schumacher bij Ferrari heeft gedaan blijft ontzettend knap, een team om zich heen creëren. Hij deed dit op een persoonlijke manier. Ik denk dat Max dit in de toekomst ook moet doen, momenteel is hij hier nog te jong voor", begon Mol aan zijn verhaal.

Red Bull heeft vorig jaar tussen de neus en lippen aangegeven dat het team zich volledig focust op Verstappen, echter is Mol van mening dat de Nederlander ook zelf actie moet ondernemen.

“Als Max de komende jaren weet dat deze man de beste is op dat gebied, dan moet hij buiten het circuit met deze man in gesprek gaan en binnenhalen. Hij moet dit niet tegen Marko of Horner zeggen 'die gast is goed, die wil ik hebben'. Nee, je moet als rijder zo'n gast aanspreken van wil je bij mij komen. Daar was Schumacher verschrikkelijk goed in."

De Formule 1-verslaggever van Ziggo heeft al een aantal boeken geschreven en kwam zodoende verschillende anekdotes te horen over de werkwijze van Schumacher.

“Schumacher runde gewoon het team. Als hij rond de klok van 11 in de avond ergens mee zat dan belde hij zowel Jean Todt als Ross Brawn om te zeggen dat hij een idee had. Vervolgens kwam heel het zooitje terug naar het circuit. Tegenwoordig kan dit niet meer vanwege de nachtklok in de Formule 1, maar toen kon het nog", vertelde Mol tot slot.

mud-lover +2856 09-01-2019 16:30
zo is het olav. zelf actie ondernemen en vertellen wat je nodig hebt, niet met een auto rijden die je voorgeschoteld krijgt maar zelf de leiding nemen als coureur. zelf het gehele team aansturen.
denk dat max dat wel in zich heeft en ook in het juiste team zit om het voor elkaar te krijgen.
Doubledutch +2088 09-01-2019 17:04
Geloof niet dat Marko zich dat laat welgevallen. Enerzijds omdat de coureur dankzij RB/Marko op die positie is gekomen en anderzijds omdat Max niet gaat over de loonstrookjes. Maar als hij in samenspraak met de kopstukken van RB wel een vrijbrief krijgt om contacten te leggen is daar natuurlijk niets op tegen. Voor zover dit al niet plaatsvindt....Het zijn wel andere tijden
Mich Steal +5148 09-01-2019 18:12
Max is op dit moment op een positie binnen het team gekomen waar het team hem eerder nog 4 jaar langer vastlegt dan dat zij risico lopen dat Ferrari of Mercedes met hem op de loop gaan. Dus ik denk wel degelijk dat Max een bepaalde invloed heeft.
Doubledutch +2088 09-01-2019 18:49
Mich, het is een stelling van Mol maar het is bekend dat Marko keihard is ongeacht de status van de rijder. Maar je hebt een punt dat er, mits Max blijft presteren, weinig aan de hand zal zijn. Maar er is er maar 1 de baas daar en RB wordt topdown gerund of het nu suikerblikjes of een ingeblikte motor betreft.
Mich Steal +5148 10-01-2019 07:25
Dat gebeurde bij Ferrari ook aan de top in Italië. Maar ondanks dat kreeg Schumacher toch de ruimte om een eigen team om zich heen te bouwen omdat men inzag dat dit de juiste weg was. Bij RBR staat Marko aan het hoofd zonder twijfel. Maar hij is slim genoeg om Max te volgen in zijn wensen als Max met goede argumenten naar hem toekomt en blijf presteren. Nu, dat laatste zie ik alleen maar nog beter worden, mits alles klopt binnen het team. Want Marko weet ook wel dat dit de enige manier is om zijn goudhaantje vast te houden bij RBR.
Jules +800 09-01-2019 18:24
Ik denk dat het erom gaat welke persoon Max zal aanspreken. Als het een meerwaarde is, zal Marko er geen probleem mee hebben en eventueel zelfs Max (als die de status heeft dadelijk van een Schumacher), om hem voor het karretje te spannen.

Want Marko wil kosten wat kost winnen, zie zijn wissels met rijders. Hij zal anderzijds niet gaan meewerken aan vriendjespolitiek inderdaad.
Ad van der Wegen +398 09-01-2019 19:21
Laat ik even vooropstellen dat Verstappen niet dankzij RBR en Marko in de F1 zit. Die voorbereiding komt echt wel op het conto van zijn vader. Het is wel zo dat RBR en Marko even slimmer en sneller waren om hem binnen te halen. Bij Mercedes en Ferrari slaan ze zichzelf nog steeds voor hun kop dat ze niet sneller reageerden of met betere voorwaarden kwamen. Dat gezegd hebbende, Verstappen heeft nog steeds goede contacten met mensen uit zijn STR-tijd. o.a. Xavi Pujolar. Toen Verstappen naar RBR ging kon hij geen eisen stellen, nu wel.Xavi Pujolar werd door STR buiten gezwierd omdat de familie Sainz hem niet zag zitten.Als ze een team rond Verstappen gaan bouwen kan hij zeker wel (in het redelijke) die mensen terug willen. Maar je hebt gelijk, het zijn wel andere tijden. Dus afwachten maar.
Jules +800 09-01-2019 20:03
Ik heb dat interview van Mr Pujolar gelezen in formule1 magazine. Hij heeft zeker een respectabele carrière opgebouwd in de F1.

Maar vind je deze persoon dan echt de persoon die je moet binnenhalen om verder te komen?

Het is altijd waardevol als je respect voor elkaar hebt en dus een goede relatie hebt. Maar nooit in teams gewerkt die voor de overwinning vechten, dus moet nog zelf ervaren wat er voor nodig is om dat te bereiken. En hij heeft een rol, die niet direct de auto sneller maakt (dat soort kennis als Newey of Byrne is echt onbetaalbaar).

Dan zou ik als ik Verstappen was bij iemand “om de nek” gaan hangen, die wel de ervaring heeft met de druk van winnen om te gaan en weten wat er voor nodig is.

Wil niet zeggen dat hij het niet zou kunnen, moet alleen zo een kans krijgen en dan zien we het. En RB is daar wel het team voor (zie Horner)
Ad van der Wegen +398 09-01-2019 21:35
Jules, sorry, ik ga een heel stuk met je mee maar hoe weet jij waar Verstappen zich prettig bij voelt? Het gaat er toch niet om of jij en ik dat belangrijk vinden? Het enige wat telt is, voel ik me prettig en kan hij me sturen want ik vertrouw hem. Ik persoonlijk ben een redelijk grote jongen in de olie-industrie geweest. Uitvoerder, geen geldmagnaat. Ik heb over de hele wereld gezworven maar ik had mijn eigen legertje aan steigerbouwers en heftruck-chauffeurs bij me.Dat kostte aardig wat geld maar het betaalde zich dik uit. Mijn vader had mij geleerd, jochie, je basis is het belangrijkste wat er is. Die mensen hadden niks met mijn vak te maken, maar waar ik ook was wist ik dat ik van hen op aan kon.Dat bedoel ik te zeggen. Je presteert het beste in een vertrouwde omgeving. Plus de foutmarge is dan ook klein. Echt geen rocket-science. Al is Pujolar een putjesschepper, als Verstappen zich daar goed bij voelt, is het elke cent waard.
Jules +800 09-01-2019 22:45
Laat ik beginnen met te vermelden dat ik inderdaad niet weet wat Verstappen prettig vindt noch de kwaliteiten van Pujolar inschatten. Ik vond je initiële post interessant en wilde eigenlijk meer inzicht wat je ervan vind wat belangrijker is. Goede samenwerking of resultaat.

(Eens een andere discussie als Honda wel/niet)

Zelf zet ik consultants weg bij klanten en als junior gaat het goed, moeten ze hetzelfde doen als senior na een tijdje, zie je de ene falen onder druk en de andere komt beter uit de verf. En persoonlijk voor mij blijft t werk. Als hij een grote oetlul is, maar we alles voor me over de streep trekt, kan ik ermee leven.

Kijkend naar afgelopen seizoen, zie je een Hamilton beter beginnen te presteren onder druk en Vettel gaat fouten maken.

De teams die Pujolar gehad heeft, waren allemaal teams waar presteren bijna leuk meegenomen is. Bij Red Bull moet het. Bij Pujolar weten wij niet (Red Bull vast wel) of hij beter onder druk wordt.

Dus ben wel benieuwd wat jij zou doen met je ervaring als het om chief track-side gaat. Zou je Pujolar proberen terug te halen, omdat je er prettig mee hebt samengewerkt of pak hem beet een Pat Symonds proberen te verleiden, die je alleen een keer hebt zien lopen.... maar waar je van weet dat hij de druk aankan en ook weet wat het is om te winnen. Maar je niet zeker weet of je een goede relatie met hem gaat krijgen. Dat was in ieder geval de bedoeling van mijn 1e post
Ad van der Wegen +398 10-01-2019 21:34
Jules je zegt het zelf al, wat belangrijker is. Goede samenwerking of resultaat. Door goede samenwerking dwing je goed resultaat af.,Maar dat doe je niet als beginnend ingenieur. Dan moet je nog zoveel leren en tegenslag en tegenstand overwinnen.Pak hem beet, ik was al ruim dertig jaar voor ze me serieus begonnen te nemen. Daarom heeft Verstappen ook zijn vader nodig als leidraad. Die beschermd hem ook tegen aasgieren, hij is tenslotte ook pas 21.Door ervaring heb ik ook geleerd welke mensen ik om mij heen moest hebben om maximaal te kunnen presteren. Nou noem jij Pat Symonds, dat is nou niet direct een type waar ik mee in zee zou gaan. Hij heeft nogal een verleden met Renault en Briatore. Ik noemde Pujolar, omdat ik weet dat hij erg goed met de Verstappens overweg kon.Hij hoeft niet perse de beste te zijn. Tenslotte, iemand zijn karakter is voor mij nog nooit een punt geweest, zolang hij of zij in mijn team functioneerde. P.S. ik noemde steigerbouwers en heftruck-chauffeurs omdat die overal onderaan de ladder staan. Terwijl dat de fundatie van een goed begin was in mijn vak.. En oh, ja, een verdomd goede secretaresse die alles voor jou en je mensen regelt, mijn vrouw,waar ik al dertig jaar mee getrouwd ben. Trouwens nog een P.S.je hebt groot gelijk dat dit inderdaad veel leuker is dan dat gezaag over hoe goed Honda wel zal zijn, of niet.
Jules +800 10-01-2019 23:09
Dan zijn we het dus in grote lijnen eigenlijk eens :D
Ad van der Wegen +398 10-01-2019 23:12
Yesssssssss
mud-lover +2856 09-01-2019 23:42
is het niet veel simpeler uit te leggen met bv vettel als voorbeeld?

vettel zou heel graag met schumacher willen praten over probleem bij ferrari.

stel dat michael gezond was en kon vettel voorzien van waardevolle informatie en tips over hoe hij het aan moet pakken bij een team als ferrari.

dan heeft vettel zelf initiatief genomen om hemzelf en team verder te helpen?
Ad van der Wegen +398 10-01-2019 19:56
Precies, als het werkt zal Ferrari echt geen probleem hebben om voor Schumachers consult te betalen.
Doubledutch +2088 10-01-2019 00:24
Ad, Ik bedoelde met positie, de stoel bij RB. Hoe hij in de F1 is gerold weet ik niet en wie hij daarvoor gebak moet geven. Voor de rest ben ik het wel met je eens👍

Het is nog een hele discussie geworden zie ik nu tussen Ad en Jules. Ga er maar eens bakje chips bij halen
Ad van der Wegen +398 10-01-2019 19:50
Doubledutch , je begrijpt toch dat deze hele discussie bij jou is begonnen? Maat ik voer dit soort discussies (met wederzijds respect) heel graag hoor. Roeptoeteren (wat een woord) hou ik niet van. Hoop overigens wel dat je genoeg chips hebt!!
Doubledutch +2088 10-01-2019 20:16
Ad, mea culpa 😁.

Chips en drank in overvloed. Ben het wachten beu. Let the games begin!
Ad van der Wegen +398 10-01-2019 22:08
Volgende maand al met de tests. Ja,ja, ik weet het ,daar kun je niks van zeggen. Maar ik kon toen toch al zeggen dat Williams en die kapsones-club,hoe heten ze ook alweer, oh,ja, McLaren er niks van zouden bakken. Gewoon geduld, hoor mij nou,nog maar een paar weekjes.
Joop2 +612 09-01-2019 17:45
Sorry maar max regelt ze zaken zelf heel goed hij zit bij zeer goed team ze manager werkt goed voor hem hij kan praten met ze ouders die weten ook veel maar je toch is eerst wereldkampioen moeten wezen voor dat hij wat zegen mag en bij redbull zit hij goed de heer marko en max en horner zitten op 1 lijn het is nu wel een andere tijd dan die van Schumacher max heb wel de zelfde strijdlust en door zetting als Schumacher eerst wereldkampioen worden de rest zien we wel
Melmut Harko +23 09-01-2019 18:18
Tijdens de podcast van Grand Prix Radio vertelde Olav Mol hoe de Duitser te werk ging en adviseerde Max Verstappen om hetzelfde te doen.

Hoop niet hij hier skiën mee bedoelt
Jules +800 09-01-2019 18:27
Heb je speciaal een accountje aangemaakt om zo een smakeloze opmerking neer te plempen. Zielig hoor. “Weggejorist en opgerot”
Peter van der Made +17 09-01-2019 21:31
Precies!
Henkie Holland +106 10-01-2019 08:01
Wat een kutopmerking, zielig figuurtje, ook pleeg je inbreuk op het portretrecht door de foto van Marko te gebruiken
Henkie Holland +106 10-01-2019 08:00
Ja, en Olav kan het weten want die heeft een fiets.
Laat Max en zijn team zelf maar bepalen wat de juiste modus is om te slagen binnen de sport en betwetertje Mol niet, die weet niet at racen is bezijdens het roepen van "man o man" .
Schoenmaker blijf bij je leest, Max vertelt jou ook niet dat je commentaar moet geven a la Theo Koomen

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage