Mika Hakkinen: 'Red Bull heeft verkeerd gekozen met Honda'

11-03-2019 09:18 | Update: 11-03-2019 11:51
door Tim
Algemeen
Mika Hakkinen: 'Red Bull heeft verkeerd gekozen met Honda'

Het nieuwe Formule 1-seizoen staat op het punt van beginnen en dus bereikt het speculeren zijn hoogtepunt. Zonder echte informatie kan nog niemand iets zeggen, maar de meesten proberen toch wat te roepen, zo ook Mika Hakkinen. Hij verwacht geen wereldtitel voor Max Verstappen in 2019.

‘’Ik heb mijn grote twijfels over de samenwerking tussen Red Bull en Honda en denk persoonlijk dat het niet positief zal uitpakken. Aan de andere kant hebben ze wel de complete steun van de fabriek van Honda en dus alle middelen, maar ze zitten nog lang niet op het niveau van de concurrentie’’, haalt Hakkinen uit naar Honda in zijn podcast van Unibet.

‘’Met minder power ga je er dit seizoen niet komen, want je moet gewoon veel kunnen inhalen. Het is al lastig om in te halen en zonder power al helemaal. Renault heeft daarentegen echt stappen gemaakt en probeert er echt voor te gaan. Het zou zomaar kunnen dat Red Bull compleet de verkeerde keuze heeft gemaakt’’, aldus de Fin.

Helemaal reëel lijkt het niet aangezien de Honda-motor in de Toro Rosso vorig jaar al prima wist te presteren en met een veel minder chassis toch aardig in de buurt kwam van het fabrieksteam van Renault. De betrouwbaarheid leek in iedere geval in orde in Barcelona, de rest zullen we moeten afwachten tot zaterdagochtend Nederlandse tijd.

NIEUW: GPblog F1 teammanager powered by Bleekemolens Race Planet | Klik hier om je aan te melden

Lees meer over:Formule 1Mika Hakkinen
Paulus van der Velde +1028 11-03-2019 09:23
Tsjah, de ene 'expert' zegt wit, de andere 'expert' zegt zwart. De waarheid zal wel een tint grijs zijn.
José van den Eerenbeemt +259 11-03-2019 09:55
Zolang het er geen 50 zijn vind ik het prima..

Hakkinen is uiteraard wel een slechte raadgever in deze. Of er succes voortvloeit uit de samenwerking valt nog te bezien.

Zakelijk gezien is het gewoon 100% de juiste keuze. Renault, een fabrieksteam, leverancier met een afgebakend budget en bovenal directe concurrent van RedBull of Honda met niet meer belang dan enkel de winst realiseren ten gunste van RedBull en een budget waar je u tegen zegt..

Respect voor Hakkinen als coureur maar wat mij betreft de grootste onzin.

Los van het resultaat van dit jaar, de keuze is logisch en moest gemaakt..
LNGR +3566 11-03-2019 20:18
Wanneer het in ‘19/‘20 niet lukt met Honda verkopen ze na 2020 de hele handel aan... Jawel... Honda.

Mark my words.

Owja. En gaat Max naar het (op dat moment) dominante team.
Paul +304 11-03-2019 10:50
Strategisch gezien heeft RBR zeker gelijk! RBR met Honda is eindelijk als een fabrieksteam te beschouwen met één gemeenschappelijke doel: wereldkampioen worden!

Renault heeft stappen gemaakt, maar wordt moedeloos omdat de top-3 veel meer budget hebben. Een sterke motor is voor Renault niet het hoofddoel. Het eigen fabrieksteam vergt namelijk ook aandacht en budget. Voor RBR dus geen alternatief.

RBR / Honda houdt de kaarten gesloten en niemand weet waar zij momenteel staan. Het zou kunnen dat Honda het gat met de top niet heeft verkleind in Australië. Mika zou dan op de korte termijn gelijk kunnen hebben.

Verwachting is dat Honda het gat wel heeft verkleind en Renault al heeft ingehaald. Later in het seizoen verwacht Honda qua vermogen het gat met de top te dichten. Iedereen in het RBR kamp roept dat Honda al haar verwachtingen heeft waargemaakt.
We zullen het zien in minder dan een week waar RBR echt staat.
Gijs +519 11-03-2019 13:19
Renault hadden ze al ingehaald,de vraag is nu of ze Renault voor zijn gebleven want volgensmij heeft Renault wel echt stappen gezet met de motor, maar Honda ook dus het zal wel redelijk close zijn
LNGR +3566 11-03-2019 20:21
Ik denk dat de eerste uitvaller met motorische problemen de Honeybasher is.
Tony Hamill +255 11-03-2019 12:14
Haalt uit? Iemand die zijn vraagtekens bij een keuze zet haalt gelijk uit? Wat zijn dit voor Telegraaf sensatie praktijken?
Herman Schepers +68 11-03-2019 13:08
Dit is Gpblog.Stoken alleen maar.Sensatie koppen met gejatte artikels verdraait weergeven.
Jacob Uutassen +313 11-03-2019 14:17
Het gevolg is wel dat de Max/Honda/RBR fans nu wel uithalen naar Hakinen. 😎
José van den Eerenbeemt +259 11-03-2019 14:31
Dat ben ik dan weer met jou eens Tony. Ten eerste, Hakkinen "roept" niet zomaar wat, er wordt hem wat gevraagd..

Verder zegt hij; "ik had twijfels over de samenwerking". Inmiddels heeft hij daar juist wel vertrouwen in.

Dan spreekt hij het vermoeden uit dat hij denkt dat Ferrari en Mercedes nog steeds de snelste motor hebben en meld hij dat Renault er vol voor gaat...

Eigenlijk wordt ermee gezegd dat Renault zich nog maar op één partij hoeven te focussen.... zichzelf...

Ik reageer op artikeltjes, ervan uitgaande dat het klopt. Vandaar mijn vorige reactie maar je hebt gelijk Tony!
Jacob Uutassen +313 11-03-2019 14:43
Ik had het stuk ook al beluisterd en voor mijn gevoel heb jij het 100% bij het rechte eind José. Dus toch even een andere nuance dan het artikel.
Kenju +1100 11-03-2019 13:36
Dit is te makkelijk. Het gaat om het hebben van de juiste basis.
Johan Hoek +635 12-03-2019 00:21
Hakkinen moet de data hébben ingezien van rbr en renault of hij heeft een glazen bol.
NigelM +306 11-03-2019 09:25
Het zou zomaar kunnen of niet....je weet nooit hoe een koe een haas vangt.Wie niet waagt wie niet wint.
Zoveel mensen zoveel meningen. Laat het maar beginnen!
Guust +242 11-03-2019 09:28
Keywords: "zou zomaar kunnen", oftewel, ik weet het niet.
Gijs +519 11-03-2019 13:20
Net als ieder ander
Yuri79 +39 11-03-2019 09:35
Red Bull had weinig keus aangezien Mercedes en Ferrari geen motoren wouden leveren aan ze. Ze hadden enkel Renault en Honda als keus. Denk wel dat Honda voor verrassingen gaat zorgen dit jaar.
Jacob Uutassen +313 11-03-2019 09:37
"haalt Hakinen uit náar Honda"....
Persoonlijk vind ik deze manier van schrijven een beetje tendentieus. Mijn voorkeur zou uitgaan naar:
"laat Hakinen zich uit over Honda"
(Of iets in dergelijke bewoording.)
Nu komt het, naar mij idee, toch wat gekleurd over.
PR90 +68 11-03-2019 09:43
'Zijn team' heeft volledig de plank misgeslagen in hun samenwerking met Honda dus dat zal deels zijn referentiekader zijn.

Echter heeft het merk Honda er m.i. nog groter belang bij dat dit een succes wordt, dan RBR zelf. Lijkt er dan ook op dat nergens op wordt bespaard, dus de tijd zal het leren :))
Oconerniksaandoen +129 11-03-2019 09:46
Wat lult die Hakkinen nou weer. Renault blablablabla. Wat een gelul
Gijs +519 11-03-2019 13:22
Wat een nuttige reactie
MAX RAW TALENT +889 11-03-2019 15:52
HAKKINEN HERZIET MENING: "COMBINATIE RED BULL/HONDA HEEFT POTENTIE"
Dick +1564 11-03-2019 09:52
Het zoveelste verhaal van iemand die het eigenlijk ook niet weet.
Het belangrijkste is dat je wat roept en aandacht krijgt. Hoe controversiëler hoe beter. En dat is het gelukt want hij staat weer op het lijstje.
Mich Steal +5262 11-03-2019 10:00
Tja, zo kun je ook een voorspelling doen. Het kan vriezen en het kan dooien.
VaderJacob +129 11-03-2019 10:03
Achja als je op een andere manier geen aandacht krijgt dan maar op deze manier....
CCR +39 11-03-2019 10:03
Een ding is zeker T. Coronel wordt er in ieder geval wel financieel wel beter aan met de reclame spot van de Honda CR-V Hybrid
Verder ben ik het helemaal eens met Mika.
F. Cevert +71 11-03-2019 10:35
Leuk ventje die M. Hakkinen.. maar heeft hij meer inside informatie dan andere kenners?
Sly Fox +159 11-03-2019 10:43
Een niets zeggend verhaal, het zou frappant zijn, dat Renault nu opeens wel motoren kan leveren met meer vermogen, waarom had het bij RBR niet gekund. De komende races zal de waarheid naar boven komen hoe de teams er voor staan.
Michel Vaillant +1379 11-03-2019 10:44
Hakkinen wie?
HL_T +339 11-03-2019 19:05
@Michel Vaillant
Dit klinkt echt dom.
Danny Bonthuis +86 11-03-2019 10:49
Dit advies komt alleen maar te goede van Unibet.... niet op RBR wedden...maar op alle anderen, vooral Renault dan hoeft Unibet niet uit te betalen.... Advies/analyse op maat heet dat.

Wie betaald, die bepaalt
JJD3 +191 11-03-2019 10:58
Idd "Bron " is unibet. Die hebben er belang bij om niet de exacte waarheid te geven...dan winnen we bij wijze van spreke allemaal of als bv Mercedes er met kop en schouders boven uit steekt...krijg je niks extra voor je inleg. Dus unibet artikel...Hakkinen krijgt er geld voor om dit te roepen...
Pierre De Vries +432 11-03-2019 11:04
ach Unibet wil gewoon niet dat teveel mensen op Max en Red Bull wedden. Horner en Marko hebben totaal geen verstand van de F1, daar heb je mensen zoals Hakkinen voor nodig.
F1 fan +2167 11-03-2019 13:10
Hahahaha jij hebt hem helemaal.
Ik ben fan van Hakkinen de courreur toffe gast kan hard rijden maar, hier is het senZatie wat hij doet voor de centjes.
Johnamby +36 11-03-2019 11:14
Tja, weer dat inhalen he, lijlt een onoverkomelijk probleem te zijn.
Maar nu de feiten : wie kan er inhalen, dat zijn hoofdzakelijk de drie bekende teams,
En als diegene die in de kwal. het snelste is al voorop ligt hoeft hij al niet in te halen behalve bij dubbelen.
Eigenlijk valt er weinig in te halen want de topwagens rijden allen vooraan.
Het zou het racen veel interessanter maken als er een handicap ingesteld werd,naargelang de stand in het WK.
Bijvoorbeeld, nr 1 10 plaatsen terug op de startrij, nr 2 9pl. Terug nr3 8 enz.
Dan moeten zij wel gaan inhalen en zij kunnen dat ook want ze zijn toch sneller.
Dat zou het wk veel meer kleur geven en spektakel.
Zijn we ook gelijk van die optochtraces af.
En eigenlijk hoef je geen kwal. meer te houden, dan is ook die ellende om de partiemode voorbij.
Misschien dan op de zaterdag beter een minirace houden over 30 ronden met de helft van de punten.
Roel Andersom +1340 11-03-2019 16:57
@johnamby Wordt wel druk op startplaats 11, ik weet niet of de baan zo breed is.
Ben Amor +97 11-03-2019 11:40
Aanstaande zondag rond 08.10 uur zien we hoe de vlag erbij hangt bij RBR. Ik verwacht zelf nog geen winst de 1ste GP, maar met een beetje geluk, verstand en betrouwbaarheid van de nieuwe Honda, pakt Max z’n eerste punten, zonder dat ie zich gek laat maken. Dat is voor mij al een goede start van het nieuwe seizoen. Daarna kan het alleen maar beter worden. Lijkt mij het meest realistisch.
barry355GTB +5390 11-03-2019 12:01
Met een beetje geluk en betrouwbare motor, gaat Max wellicht een podium plekje pakken. Dat is wensdenken wellicht, maar ik hoop er wel op.
Ben Amor +97 11-03-2019 12:12
Podiumplekje is ook punten toch? Ik hoop het ook.
Ryan Mahangoe +14 11-03-2019 13:00
Met een beetje geluk wint max.
Jan Theo Hoekstra +269 11-03-2019 12:18
De 'Experts' vliegen elkaar hier weer eens in de haren.. Hakkinen heeft zijn ogen niet in z'n zak! Hij weet veel meer dan al wij 'experts' aan de zijlijn! Het draait in de F1 niet meer om vermogen, het draait om betrouwbaarheid i.c.m. vermogen en op dit gebied komen Ferrari en Mercedes van een 'andere planeet'.. Tuurlijk heeft Max met Honda een kans op overwinningen, maar de betrouwbaarheid, daar zet ik mijn vraagtekens bij! En de betrouwbaarheid kun je niet uit de wintertesten halen, daar reden de meeste teams op cruise snelheid, zeker Honda op twee a drie rondjes na.. En wat moet RBR dan roepen? Die kunnen geen kant meer uit, na Honda geen F1 meer voor Red Bull..
MAX RAW TALENT +889 11-03-2019 12:36
Vergeet niet de betrouwbaarheid van mercedes en ferrari gaat ook omlaag omdat ze meer de grens moeten opzoeken.

Redbull is een outsider omdat er bij hun de meeste vraagtekens zijn. Maar dat wil niet zeggen dat ze niet de spijker op de kop kunnen slaan.
Joop +753 11-03-2019 13:09
haahahah die reacties hier zeg, om je te bescheuren
SnelleFiets +630 11-03-2019 14:19
Ik wist het, verkeerde keuze met die soep van gisteren.... Heren/dames waar gaat het over, kom op zeg... Mijn 2 centen...
mud-lover +2895 11-03-2019 15:20
mika ga je mond spoelen!!!!!!!!!! foei.........
Emiel Pijnenburg +78 11-03-2019 21:27
Renault heeft jaren lang ook niets geleverd en lopen nu ook nog steeds achter op Mercedes en Ferrari.
Ik denk dat ze juist de goede stap hebben gezet om met Honda door te gaan.

Met een kleiner verschil in vermogen dan afgelopen jaar, kan Red Bull al med doen. Zie de 4 titels die ze al haalde met minder vermogen.

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage