Column

Recensie: Drive to Survive maakt zich belachelijk zonder Verstappen erin

29 februari - 08:00
52

Het waren deze week schokkende cijfers voor Netflix: hun (voormalige) successerie Drive to Survive zag de kijkcijfers in vergelijking met vorig jaar ineenstorten. Liefst 30 procent minder mensen keken in het eerste weekeinde na de release naar de serie. Dat kijkers zich massaal afkeren van het programma is volledig te begrijpen. Drive to Survive 6 is namelijk abominabel slecht.

Terwijl de opnames voor seizoen 7 inmiddels zijn gestart, moet Netflix zich eigenlijk afvragen of Drive to Survive wel een vervolg verdient. De inspiratie voor interessante content (content, het is geen realistische verhaal) lijkt namelijk volledig weg: voor de zoveelste keer ziet de kijker Guenther Steiner uit zijn vel springen bij Haas. En die andere lieveling van de streamingdienst, Daniel Ricciardo, heeft zelfs twee afleveringen gekregen. Voor de goede orde: 2023 was niet het jaar van Daniel Ricciardo, dus zoveel aandacht is volkomen ongepast.

Netflix negeert Verstappen

Waar in de eerste jaren de serie soms verraste, is daar ditmaal geen sprake meer van. Seizoen 6 is een herhalingsoefening, die nooit op gang komt. Opnieuw worden verhaallijnen in scène gezet, vetes bedacht die er in werkelijkheid niet zijn en het seizoen 2023 wordt geenszins recht aangedaan. Het afgelopen seizoen zal voor altijd de geschiedenisboeken ingaan als het jaar van Red Bull Racing en Max Verstappen. De Nederlander won na negentien Grands Prix-zeges zijn derde wereldtitel op rij, maar de kijker van Netflix krijgt daar amper iets van mee.

Het is bekend dat Verstappen geen fan is van het programma. Maar de Nederlander volledig negeren, is een flater van jewelste. Wellicht zag Verstappen het niet zitten om uitgebreide interviews aan de makers van het programma te geven, maar dan nog was het toch wel mogelijk geweest om de Nederlander de credits te geven die hij verdiende? Nee, liever is er een aflevering waarin een aantal Hollywood-sterren investeerder wordt in Alpine. Heel interessant ja. Niet dus.

Drive to Survive spot met de waarheid

Bovendien blijft de indruk bestaan dat gebeurtenissen wel heel erg gescript zijn. Zo zijn we in één van de afleveringen thuis bij Red Bull-teambaas Christian Horner, die net op dat moment de kerstman over de vloer heeft. O, wat zag het er allemaal spontaan uit! Toevallig dat die cameramensen aanbelden, net op het moment dat die goede man óók aanwezig was!

Voor de pure F1-fan was Drive to Survive altijd al vloeken in de kerk. Seizoen 6 is het dieptepunt. Wie echt van de sport houdt, doet er beter aan om de serie te negeren. Dat voorkomt een hoop ergernis.

Drive to Survive is nu te zien op Netflix.