Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage

Doornbos: ‘Red Bull kan beter met derde spec doorgaan in restant seizoen’

21-09-2018 22:39
door Michael
Algemeen
Doornbos: ‘Red Bull kan beter met derde spec doorgaan in restant seizoen’

Robert Doornbos heeft gezegd bij het Formule 1-café van Ziggo Sport dat het verstandiger zou zijn als Red Bull Racing de derde specificatie van de Renault-motor behoudt voor de rest van het seizoen. Ook Tom Coronel sluit zich erbij aan.

“Max was heel duidelijk over het product van Renault. Toch is die tweede geworden en dat heeft Renault ook gezien”, stelt F1-commentator Doornbos. “Ik denk dat Renault de problemen niet op kan lossen in twee weken”, antwoordt hij op de vraag van Rob Kamphues of die motor niet beter ingesteld kan worden. Toch vindt Doornbos dat je beter gaan voor de maximale performance.

Zou Renault meeliften op de data van de nieuwe motor? Coronel denkt van wel: “Red Bull leert Renault heel veel dingen. Ze kunnen aan de data een hoop zien. Maar als coureur ga je uiteindelijk voor de meeste pk’s, dus beter die motor erin laten zitten en rest van seizoen uitzingen”, besluit Coronel tenslotte.  

Ivar Woudsma +3246 21-09-2018 22:51
Het komt niet vaak voor, maar ik ben het een keer niet eens met Doornbos. Er valt dit seizoen niet veel eer meer te behalen en terwijl je met Honda gaat rijden ga je die Eifeltorentjes nog even lekker wijs lopen maken voor volgend jaar? Laat ze dat lekker zelf doen zeg, maar daar hebben ze de (jeu de boules)ballen niet voor.
Duncan 1 +374 21-09-2018 23:07
Dat Renault met de data meekijkt is voor hun meegenomen maar meer ook niet. Bij Red Bull willen ze gewoon een zo groot mogelijke kans op een podium of meer. Wie weet is het wel genoeg voor een overwinning in Mexico. Dat resultaat zag vorig jaar ook niemand aankomen, ze waren onwaarschijnlijk snel. We zijn allemaal blij wanneer we van Renault af zijn maar voor nu maar het snelste product gebruiken wat ze hebben.
Ivar Woudsma +3246 21-09-2018 23:16
Duncan, wat je schrijft is wat Doornbos ook zegt en op zich ook helemaal waar.
Maar die Spec-C zit nu gewoon in de poel en kan er in Mexico zo weer ingehangen worden als het erom gaat een kans op de overwinning te maken. Maar zoals dat blok zich gedroeg in Singapore was natuurlijk volkomen k*t. Als ze de mapping nou op orde weten te krijgen is het wellicht een ander verhaal.
Maar al met al zou ik ze, imho, bij Renault niet wijzer maken dan ze al zijn. Ze zijn vierenhalf, straks vijf, jaar voorzien van ondermaatse prestaties, daar is de boel immers ook op geploft. Ze zullen dus hun redenen hebben om, ten koste van weer eens achteraan starten, terug te gaan naar de Spec-B. Met wat? 730 PK?
Bo +2244 22-09-2018 00:23
Met jou eens Ivar waarom Renault wijzer maken en theoretisch is de kans op een overwinning voor de Bulls in het restant van dit seizoen klein
Dick +1108 21-09-2018 23:27
Ik denk dat het erg afhangt wat het gemiddelde resultaat van de c-spec motor is. Als de keren dat tie het wel goed doet niet opweegt tegen dat tie het niet goed doet. Dan kun je beter de B-spec motor inbouwen, ook omdat de kans op falen bij het op toeren moeten houden van de motor bij lagen snelheden wel het risico in zich heeft dat de motor uitvalt.
JackUzi +386 21-09-2018 23:45
Ik snap het volkomen. Gooi die uitontwikkelde B-spec er maar weer in. Het Seizoen is toch verloren want de eerste plaats is uit zicht, net als het constructeurskampioenschap waar ze comfortabel derde staan (en blijven staan). Ik zie geen enkele reden waarom ze Renault nog zouden blijven voeren met waardevolle, cruciale informatie. Laat ze dat zelf uitzoeken. Abiteboul weet het tenslotte toch altijd beter. Horner heeft gelijk met deze move en maakt een strategisch slimme zet. Laat Red Bull zich vooral concentreren op de RB15, 2019 en de input van Toro Rosso. Goeie move, slim, niets mis mee.
F1 fan +1593 22-09-2018 00:23
Idd laat Riciardo ook geen zinvolle info meenemen naar Renault want hoezeer ik hem ook mag maar zijn antwoorden zij niet meer zo uitbundig.
Als je naar zijn ogen kijkt zie je ook dat de lol en humor niet meer echt is maar meer gespeeld.
Dus geef hem maar miscommunicatie naar Renault en houd de echte info binnen.
Bo +2244 22-09-2018 00:24
Riccardo mag toch ook niet meer bij overleg betreffende komend seizoen aanschuiven
Woofer +3323 22-09-2018 09:16
Theoretisch kan Verstappen nog wereldkampioen worden dit jaar hoor haha

Maar ben het met je eens!
Einstein71 +479 22-09-2018 00:30
Ik ben het wel eens met Doornbos. Als (!) de C-spec motor zoveel meer PK geeft, moet je als topteam voor het Maximale gaan. Ook nog in 2018. Als je ook maar een klein vermoeden hebt dat je er minder resultaat door haalt, dan maar de B-spec.... Bij RedBull weten ze genoeg om een weloverwogen keuze te maken. Boeit hun echt niet of Renault daarvan profiteert. ZO lang zij maar het beste resultaat kunnen halen... En dat hoort zo bij een topteam!
Ivar Woudsma +3246 22-09-2018 00:58
Zoals je zegt weet RBR heel goed hoe een weloverwogen keuze te maken. En dan gaan ze daarmee terug naar de B.
En of het ze boeit of Renault daarvan profiteert! Zie je een andere reden (behalve de angst voor de nog beroerdere betrouwbaarheid) om nog weer verder terug te gaan in vermogen terwijl die Spec-C slechts in de schaduw staat van de huidige motoren van Merc en Fer? Daar komt dan nog bij dat de exceptionele prestatie van Verstappen op het stratencircuit van Singapore plaatsvond en dus veel meer leunde op het chassis dan op de motor. Op Monza bijvoorbeeld wordt zowel de B als de C volledig vermorzeld door Merc en Fer.
En tenslotte, hoeveel PK scheelde het nou helemaal?
Mich Steal +1428 22-09-2018 08:49
Ivar Woudsma, feit blijft dat Max zelf al had aangegeven dat de C- spec motor een verbetering was. Dat de engine-mapping roet in het eten gooide is een totaal ander verhaal. Ik zou toch voor de verbeterde motor gaan, mits de engine - mapping verbetert kan worden. RBR wil goede resultaten neerzetten en op zijn minst iets tegengas kunnen geven tegenover Ferrari en Mercedes. Dit kans heb je alleen maar maar een snellere motor, ook al is het maar 3 pk sneller.
Woofer +3323 22-09-2018 09:19
Om alsnog te presteren aankomende races, kiezen ze even voor meer betrouwbaarheid, want het gaat er heet aan toe voorin en ik denk dat ze verwachten dat of Mercedes of Ferrari fouten gaan maken waarvan ze kunnen profiteren als ze lang genoeg meerijden in de race 😉
Mich Steal +1428 22-09-2018 21:57
B spec of C spec. We hebben het over een Renault motor, en die zijn sowieso niet betrouwbaar. Je mag al blij zijn als zij genoeg onderdelen in huis hebben om te kunnen blijven leveren tot aan het einde van het seizoen. Dus of je nu de ene of de andere motor kiest, de betrouwbaarheidsfactor blijft toch het zwakke punt.
Dropnop +369 22-09-2018 01:20
Ik bent het nu eens niet eens met Doornbos. Ze kunnen beter voor de betrouwbaarheid gaan. Ik weet niet welke circuits naast Mexico nog op hoogte liggen maar daar kan RBR hun slag slaan, misschien zelfs met spec B en op een andere baan misschien nog een keer die spec C op zijn noten geven. Sowieso moeten ze de frambozen niet met te veel info voeren qua motor aangezien hun daar volgend jaar het voordeel van kunnen hebben. Laat ze dan zelf met de spec C gaan rijden, doen ze dat niet staan ze stil
Gerard XL +115 22-09-2018 02:48
Maarja... met de spec c motor helpt max renault bouwen aan 2019... en krijgt Honda meer concurrentie... lekker doorkachelen...
John van Beek +24 22-09-2018 04:18
Denk er anders over, het risico van niet binnenkomen is flink groter. Beter punten halen en de anderen de nwe motor verder laten testen, met name Renault zelf.
Welke eigenlijk Red Bull gewoon niet verdient als motortester.
Henk Koopmans +142 22-09-2018 09:09
Je moet een aap (renault) geen klimmen leren natuurlijk maar het is wel lekker dat redbull echt kan aanvallen en zeer zeker goed kan verdedigen met de C spec.
barry355GTB +3988 22-09-2018 09:47
Doornbos heeft gelukkig geen verstand van zaken en dat houdt dus wel in, dat het tegenovergestelde een goede uitspraak is.
RosaV +27 22-09-2018 10:47
Ik vind het wel een moeilijke keuze. Hoe de zaken er nu voor staan hoeven ze niet te vechten met Renault om de 3e plek en maakt het ook niet zo veel uit of Renault profiteert van Red Bull's testwerk, maar volgend seizoen weet je niet hoe het loopt nog. Hoezeer ik ook hoop dat RBR met Honda omhoog gaat knokken om plek 1,2,3 kan het natuurlijk ook anders uitpakken, dat ze eerder om plek 3,4, 5 moeten vechten en dan heb je nu lekker de concurrent zitten helpen. Dus het hangt er wat mij betreft vanaf hoe onbetrouwbaar het echt is die c-spec. Als Max denkt er voldoende mee te kunnen dealen op de baan door " er omheen te rijden" en ze er wellicht nog iets aan kunnen verbeteren zou ik toch zeggen ga voor eigen kracht en het hoogst haalbare, het is ook niet alsof die b-spec het toppunt van betrouwbaarheid is en niet uit kan vallen..
Marco Ammerlaan +22 22-09-2018 11:05
Helemaal mee eens het heeft totaal geen zin om met de b spec mee te doen de cspec is al traag genoeg.
Kitana +181 22-09-2018 14:08
Coronel denkt van wel. Ik heb geen idee wat ze contractueel gezien verplicht zijn, maar vrijwillig delen van data van de spec-C zal RedBull niet meer doen gezien de verziekte verstandhouding met Renault.
De keuze om terug te gaan naar de spec-B kan dan ook wel eens een andere reden hebben, laat Renault dat ding er zelf maar bij hun fabrieksteam in lepelen en daar data vergaren.
schuitx4 +1027 22-09-2018 15:43
meer pk is beter, maar als je door de pits rij in ijn 1 dan 2 dan ? is denk net te gek

Bekijk het laatste nieuws