Mercedes heeft de grootste stap gezet van de top drie teams ten opzichte van 2018

23-03-2019 20:45 | Update: 23-03-2019 21:00
door Daniel
Algemeen
Mercedes heeft de grootste stap gezet van de top drie teams ten opzichte van 2018

De wintertests gaven ons veel informatie over de betrouwbaarheid van de motoren. Het was vooral letten op de ronde aantallen van de verschillende teams en de krachtbronnen. Mercedes was druk bezig met ‘zandgooien’ bleek achteraf, want Ferrari leek het sterkst te zijn. In Australië bleek dit niet te kloppen. Valtteri Bottas won overtuigend

F1technical zocht uit hoeveel sneller de teams waren ten opzichte van vorig jaar in Australië. Uit deze analyse komen een paar interessante punten naar voren.

Mercedes heeft de grootste stap gemaakt van de drie top teams. Lewis Hamilton reed maar liefst 0.678 seconden sneller tijdens de kwalificatie op zaterdag dan hij deed in 2018. De Red Bull van Max Verstappen was 0.559 seconden sneller.

De Grote winnaars van de tien teams bij elkaar zijn Alfa Romeo en Toro Rosso. Alfa Romeo in het bijzonder, want het voormalig Sauber team pakte 2.242 seconden ten opzichte van vorig jaar. Over het algemeen is het middenveld veel sterker geworden en kan je zien dat de top drie teams toch dichter bij een verzadiging komen van de potentie met de huidige regelgeving.

Uiteraard is er ook een grote verliezer. Ten eerste is daar Renault die de minste vooruitgang boekte. 0.521 seconde sneller was de Renault in 2019. De Fransen mogen nog blij zijn dat ze in ieder geval vooruit zijn gegaan. Bij Williams ziet het er namelijk dramatisch uit. De Britten hebben ten opzichte van voorgaand jaar zelfs aan tijd moeten inleveren. De Williams FW42 was in Australië in 2019, 0.130 seconde langzamer dan in 2018.

Bekijk hier onder het overzicht:

F1technical.net
MaxTorque1975 +1059 23-03-2019 21:07
Beetje appels met peren vergelijken in het geval van RedBull.....letterlijk en figuurlijk! Eigenlijk is alleen de torro rosso een goed ijkpunt voor wat het honda blok aan vooruitgang heeft geboekt!

Doubledutch +3483 23-03-2019 22:07
Right👍🏻. Zijn kwalificatietijden, geen race pace én Melbourne omstandigheden. Ondanks dat ze met vorig jaar Melbourne hebben vergeleken hecht ik er nog niet zoveel waarde aan.

Volgende week hebben we heel andere temperaturen en circuit. Dus benieuwd hoe de verhoudingen dan liggen.
Ivar Woudsma +9941 23-03-2019 23:17
Kopt, DD! in Bahrein gaan we een heel ander plaatje zien wat betreft de verhoudingen denk ik. Hopelijk kunnen we dan eindelijk een beetje snuffelen aan hoe het zal gaan dit jaar!
LinkeLoutje +1919 24-03-2019 01:06
Ik snap niet waarom je de kwalificatie niet kunt vergelijken. Dat is toch juist het moment dat een team het beste uit de auto haalt.
Doubledutch +3483 24-03-2019 01:34
Lees anders het artikel eens over hoe de party mode van mercedes bijvoorbeeld werkt. Het is een momentopname waarbij alles moet kloppen. Best interessante kost. Race pace is een ander verhaal, dan moet alles kloppen gedurende de hele raceafstand. Die optelsom is complexer dan een snelle ronde neerzetten. Daarom ben ik benieuwd wat de komende race gaat brengen.
Peter Rosier +44 24-03-2019 09:06
Mwah, het is in mijn beleving het enige ijkpunt!
Alleen Melbourne kan je vergelijken met Melbourne.
Zelfde baan, ruwweg zelfde conditie's.

Wel mooi om te zien dat de Honda toen net in de TR lag en dat ze nu zover vooruit gekomen zijn.
Voor het complete plaatje moet je dan ook de q3 Bahrein tijden naast die van volgende week leggen.
Zou wel mooi zijn van GPBLog als ze die van te voren in een lijstje geven. Vwb het Raceresultaat hoeft RB alleen maar te finishen om progressie te boeken tov vorig jaar.
Nassi Bo Beun +1070 24-03-2019 11:19
De tijden van voorgaande jaren kun je zo vinden op de officiële F1 website:
https://www.formula1.com/en/results.html/2018/races/980/bahrain/qualifying.html

en op deze fan-site kun je de Q's van de coureurs in detail vergelijken:
http://en.mclarenf-1.com/index.php?page=chart&gp=998&s=7745&graf=3&dr1=Sebastian%20Vettel&dr2=Lewis%20Hamilton
Peter Rosier +44 25-03-2019 18:28
Hey dankjewel man! Dat is nog eens een fijne tip.

Ze liggen inmiddels uitgeprint en wel klaar voor zaterdag!

Nassi Bo Beun +1070 25-03-2019 21:58
Graag gedaan!

Goed idee, zal ook even de tijden uitdraaien toch net even wat makkelijker dan op een scherm...
Ivar Woudsma +9941 23-03-2019 23:14
Daar ben ik het niet mee eens, MT. De STR gaat van knutselwerk naar RB14 2.0 qua chassis. Dus daar kan je de vooruitgang van het Hondablok niet op ijken, denk ik.
MaxTorque1975 +1059 24-03-2019 00:07
Ik bedoel ook beter dan de vergelijking dan de cijfers van redbull dit jaar/vorig jaar! Chassis is bij beide aangepakt en tr werkt nog steeds met honda daar waar redbull buiten een ander chassis ook een andere motor heeft. Uiteindelijk rijd ieder team met een ander/nieuw chassis dus ook tr.😉


Gijs +634 24-03-2019 10:01
Helemaal mee eens, zonder naar de motor te kijken denk ik dat de Rb 14 en rb15 gelijkwaardiger zijn dan de TR... En TR(rb14 2.0) qua performance
Meneer Sjon +31 24-03-2019 01:24
"letterlijk en figuurlijk" Nou, nee. Wel figuurlijk, maar niet letterlijk. Zo ver ik weet, gebruikt Red Bull geen fruit tijdens de kwalificatie, dus kan een vergelijking tussen twee kwalificaties niet letterlijk appels met peren vergelijken zijn.
Roy Stok +41 24-03-2019 05:15
Dan nog is het onduidelijk wat er werkelijk gewonnen is door de motor.
En wat door de rest.
Ivar Woudsma +9941 23-03-2019 21:08
Van Mercedes verbaast het me niet zo, die jongens zijn gewoon goed. Red Bull moet altijd even op stoom komen, dus daar heb ik nog geen zorgen om
Wat mij echter ook niet verbaast is het tegenvallen van Renault, daar zijn de woorden al jaren veel groter dan de daden. Maar wie weet, we hebben nog maar weinig gezien en het seizoen is nog lang!
MaxTorque1975 +1059 23-03-2019 21:17
Zo zie maar weer dat bij williams managment het grote probleem is en niet zozeer de aanwezingheid van b-teams
Mich Steal +7173 23-03-2019 22:23
Ik zie niet echt waar deze reactie aansluit op het artikel hierboven. Maar ja, ik kan mij natuurlijk ook vergissen.
MaxTorque1975 +1059 23-03-2019 22:31
Als iedereen zichzelf doorontwikkeld maar williams gaat er met hetzelfde motor op achteruit! Dan is het probleem dat niet de juiste mensen op de juiste plekken zitten. Dit wordt nog nog eens onderstreept door het grote aantal vactures bij williams!
Dus managent/personeel is het probleem! Dat ze dan naar de B-teams wijzen in een eerder artikel vind ik een beetje goedkoop!Maar dat is mijn mening.Die je met alle liefde met een korreltje zout mag nemen!
Cheekydriver +49 24-03-2019 09:15
In 2018 was het veel te koud om te testen. O.a. de asfalt temperatuur was ca. 10 graden Lager dan 2018. Appels met Peren vergelijk.
Nibor +126 24-03-2019 10:20
Gaat niet om testweken, gaat om Melbourne...
Cheekydriver +49 24-03-2019 17:13
Ok mijn fout

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage