Algemeen

Review F1 22 | Maken F1 Life en de nieuwe wagens genoeg verschil?

29-06-2022 17:15
25

Codemasters brengt ons al jaren Formule 1-games en dat is dit jaar natuurlijk niet anders. F1 22 is de nieuwste telg in de franchise, die voortborduurt op de basis die men heeft gelegd met eerdere delen. Dit nu aangepast naar de nieuwe auto’s, aangevuld met nieuwe features en meer. Vanaf vrijdag ligt F1 22 in de winkels en GPblog kon de afgelopen dagen al op het virtuele circuit rondrijden. Tijd om eens te kijken of deze game de moeite waard is ten opzichte van vorig jaar, en wat Codemasters allemaal aan vernieuwing heeft doorgevoerd.

Verhaal eruit, F1 leven erin

Braking Point was in F1 2021 dé grote nieuwe feature, waarin je een verhaal voorgeschoteld kreeg van een rookie die naam voor zichzelf moest maken in de koningsklasse van de autosport. Een welkome en goede toevoeging die de moeite waard was. Dit heeft echter best wat tijd gekost om te maken en het is niet mogelijk om een jaar later alweer met een nieuw verhaal te komen, aldus Codemasters. Dit jaar moeten we het dus zonder Braking Point modus doen, maar natuurlijk krijgen we daar wel andere vernieuwingen voor in de plaats.

De meest significante in dat opzicht is F1 Life, een persoonlijke hub die je naar eigen smaak kan inrichten. Zie het als jouw eigen stukje in de game, die je met meubels en andere decoraties kan inrichten. Daarbij kunnen andere spelers jouw ruimte bezoeken en vice versa. Een geinig concept, dat is voorzien van andere bekende aspecten uit de game. Zo kun je jouw eigen livery’s ontwerpen, je kledingstijl aanpassen en meer, wat je nu in de garderobe doet. Races terugkijken? Dan ga je naar jouw bioscoop en geniet je van prestaties op de baan.

Heb je trofeeën gescoord? Dan kan een grote kast waarin je ze kunt uitstallen natuurlijk niet ontbreken en zo voegt Codemasters diverse losse aspecten samen tot één logisch geheel. Daarnaast zul je deze ruimte na verloop van tijd verder kunnen uitbreiden, gezien er meer items vrij te spelen zijn. Dit al dan niet via microtransacties, wat als een typische EA invloed weggezet kan worden. Die partij fungeert tegenwoordig immers als uitgever van de F1-games, gezien ze Codemasters gekocht hebben. Afijn, F1 Life moet jouw persoonlijke Formule 1 leven in de game weergeven en het is best geinig.

Stal supercars in jouw ruimte

Een ander belangrijk onderdeel van F1 Life is dat je zes plekken krijgt om supercars te stallen. Dit wil zeggen dat je allerlei dikke bolides van Mercedes, Aston Martin, McLaren en meer in jouw ruimte tentoon kunt stellen. Deze bolides zitten er niet alleen voor de show in, ze vormen ook een onderdeel van de gameplay. Gedurende je carrière zul je tussen de races door namelijk de mogelijkheid krijgen om deel te nemen aan zogeheten Pirelli Hot Laps. Dit zijn uitdagingen die plaatsvinden op de circuits. Denk aan een gemiddelde snelheid bereiken over drie sessies, een zo groot mogelijke afstand afleggen tegen een aflopende timer, driften, enzovoort.

Dit vormt een welkome afwisseling tussen het serieuze racen door en als je dit heel erg leuk vindt, kun je via een aparte menu optie de uitdagingen ook los aangaan. Wel valt op dat de supercars qua handling model wat meer arcade aanvoelen tegenover de F1-auto’s. Gezien het echter een extra betreft is dat niet iets om wakker van te liggen. De toevoeging is hoe dan ook een prima aanvulling voor F1 22 en dat is wel nodig ook, gezien het qua significante uitbreidingen wat summier is gesteld met de game. F1 Life klinkt in totaliteit namelijk als een imposante toevoeging, maar in de praktijk stelt het weinig voor. Sterker nog, je bent er net als wij ongetwijfeld zeer snel op uitgekeken.

Overal kleine verbeteringen

F1 22 is geen enorme stap vooruit ten opzichte van F1 2021. Codemasters heeft zich vooral beziggehouden met het optimaliseren van bepaalde in-game features om het realisme verder te benaderen. Zo is het nu mogelijk om je auto na een formatieronde zelf te positioneren op de grid. Als je de pitstraat inrijdt, dien je het insturen middels een mini-game perfect te timen. Als je te snel of te laat bent, dan resulteert dat in een langere pitstop. Een geinig concept, want zo oefen je meer invloed uit op de hele race, omdat dit soort elementen ook een rol spelen in de sport. Maar als je daar allemaal geen zin in hebt, is het mogelijk de zogeheten ‘broadcast’ modus in te schakelen, waarbij je als toeschouwer toekijkt hoe de game dit soort handelingen voor je verricht.

Een andere aanpassing zit hem natuurlijk in de auto’s, wat noodzakelijk was. Dit jaar rijden de teams immers met nieuwe bolides en die hebben ook hun weg naar de game gevonden. Vanwege de aangepaste aerodynamica en de grotere wielen, zijn de physics veranderd. Dit zorgt voor een fractie loggere auto’s om te besturen, wat met name in de bochten op lage snelheid goed te merken valt. Daarbij zou ook merkbaar moeten zijn dat de kunstmatige intelligentie een upgrade heeft gekregen, maar we hebben meermaals gezien dat de computer nog steeds erg eigenwijs kan zijn. Dit wil zeggen dat ze zonder problemen op je in kunnen rijden als je hun lijn verstoort door ze net voor een bocht in te halen. In het ergste geval krijg je daar nog een waarschuwing voor ook.

Nu zou de kunstmatige intelligentie verbeterd zijn ten opzichte van vorig jaar en hoewel dat op bepaalde punten zeker merkbaar is, is het zeker nog niet foutloos. Dit kan bij momenten wat frustrerend zijn, maar gelukkig valt het in het grotere plaatje wel mee. Vanzelfsprekend kun je de moeilijkheidsgraad ook weer zeer nauwkeurig tweaken en hetzelfde geldt voor diverse andere parameters. Denk dan aan stuurhulp, remhulp, traction control en nog veel meer. Het bekende pakket qua instellingen is weer van de partij, waarmee je de game geheel naar eigen niveau kunt instellen. Als klap op de vuurpijl is er ook nog een virtual reality functie, zij het enkel op pc. Dus mocht je over een headset beschikken en de game op pc aanschaffen, dan is het absoluut een aanrader om het eens in VR te ervaren.

Het bekende pakket

Buiten de genoemde vernieuwingen en verbeteringen biedt F1 22 vooral meer van hetzelfde. Gezien het pakket aan content de voorgaande jaren al erg uitgebreid was, is hetzelfde ook van toepassing op F1 22. Je kunt immers weer in een uitgebreide carrière modus duiken met alle dingen die daarbij horen, alsook in coöp een carrière beleven. Losse races, time trials, online races, esports… het is allemaal van de partij, zoals je van de game zou verwachten. Wel kampt het online segment met de nodige issues, waaronder disconnects, lege lobby’s, vastlopers. Het is allemaal te fixen, maar gezien het bekende problemen van de reeks zijn, zou je hier op z’n minst wel wat verbetering verwachten met een nieuw deel. Zonde.

Qua tijd zul je naast online races natuurlijk veel bezig zijn in de carrière modus, die naar goede gewoonte te customizen valt in lengte, aantal trainingen en meer. Hierbij ontbreekt het sprintformat uiteraard niet. Daarnaast zijn alle nieuwe circuits direct bij de release van de partij, daar waar ze vorig jaar pas later werden toegevoegd. Voor de authenticiteit is het goed om te zien dat Codemasters nu wel up-to-date is met de game. Idem dito voor aanpassingen op de circuits in Abu Dhabi, Spanje en Australië. Alles is identiek aan het huidige seizoen en dat maakt het voor de liefhebbers weer een heerlijke ervaring om doorheen te lopen. Het is tevens mogelijk om in de Formule 2 te beginnen en je een weg naar de top te banen. Daar geen zin in? Dan kun je natuurlijk ook direct in de Formule 1 beginnen. Je krijgt wat dat betreft alle vrijheid.

Audiovisueel genieten, maar…

Voor het eerst is F1 22 ook voorzien van een officiële soundtrack, zoals we dat vaker zien in games van EA. De soundtrack is erg divers en met zorg samengesteld, wat voor een mooie selectie aan tracks zorgt. Daarbij is de audio sowieso dik in orde, want de auto’s klinken identiek aan de werkelijkheid en de radioberichten met bijbehorende stemacteurs zijn van hoog niveau. Wel kun je vraagtekens plaatsen bij de kwaliteit van het Nederlandse commentaar. Olav Mol is wederom commentator, maar het klinkt nog altijd iets te geforceerd. Het komt in ieder geval niet in de buurt bij wat je normaliter op televisie (of nu radio) hoort, maar dat komt wellicht doordat hij nu alles van een blaadje moest lezen in plaats van afgaat op actuele gebeurtenissen met bijbehorende emotie. En als het niet bevalt, heb je altijd nog Engels commentaar.

Als we naar het visuele plaatje kijken, dan krijg je wat je van de game zou verwachten. Een strakke presentatie in 4K op een perfect stabiele framerate. Daarbij zien met name de auto’s en de circuits er fantastisch uit. Alles er omheen is niet zo indrukwekkend. Het oogt allemaal wat simpel en dan zijn de vele coureurs en bijbehorende individuen het dieptepunt in dat perspectief. Het is allemaal nogal achterhaald qua animaties en details, bovendien beweegt men houterig. Niet echt zaken om heel erg wakker van te liggen als je de game puur voor de race ervaring speelt, desalniettemin is het wel tijd voor een upgrade. Het begint echt tegen de rest af te steken.

Conclusie

F1 22 speelt het op safe met vooral meer van hetzelfde, uiteraard geüpdatet naar de huidige situatie. De auto’s voelen net wat anders aan en dat geeft de race ervaring enigszins een frisse impuls, net zoals de vele subtiele verbeteringen en aanpassingen in het geheel. Tegelijkertijd stellen de nieuwe toevoegingen niet zoveel voor. De Pirelli Hot Laps vormen een leuke afwisseling, maar F1 Life is een idee dat op papier leuker klonk dan het in werkelijkheid is. Het voegt nauwelijks wat toe en dient geenszins qua ervaring als vervanger van Braking Point. F1 22 heeft absoluut genoeg te bieden en de hardcore fanaat kan de game blindelings in huis halen. Ben je meer casual ingesteld, dan zul je niet per se enorm veel missen als je een jaartje overslaat, afgezien van een up-to-date seizoen natuurlijk.