F1 Nieuws

Review F1 2021 | Game met veel features en stap vooruit

13-07-2021 18:00 Laatste update: 18:22
4

De Britse ontwikkelaar Codemasters beschikt al jaren over de Formule 1 licentie en zodoende krijgen we jaarlijks een heuse Formule 1-game. Ook dit jaar is de serie weer terug, want aanstaande vrijdag ligt F1 2021 in de winkels. Dit nieuwe deel borduurt aan de ene kant vooral voort op wat we al van de franchise kennen, aan de andere kant brengt het ook de nodige vernieuwende elementen. GPblog kon de afgelopen weken al de nodige rondjes rijden en vandaag is het tijd om de game eens goed te bespreken. Want is F1 2021 net zoals z’n voorganger de moeite waard?

Rivaliteit in Braking Point

De belangrijkste toevoeging en vernieuwing binnen de serie is Braking Point. Dit is een verhalende modus die je de carrière van nieuweling Aiden Jackson laat ontdekken. Deze veelbelovende coureur rijdt in de Formule 2 en wordt na een succesvol seizoen opgepikt door een van de teams in de Formule 1. Jij stapt als speler in de schoenen van Jackson en je komt naast de veteraan Casper Akkerman te rijden, die niet direct jouw grootste fan is. Vervolgens ontwikkelt Braking Point zich over een aantal jaren, waarbij je de nodige plottwists en bijzondere gebeurtenissen mag verwachten.

Braking Point haalt duidelijk zijn inspiratie bij Drive to Survive vandaan, waardoor de nodige situaties best wel gedramatiseerd worden. Het is wellicht niet de meest realistische afspiegeling van een situatie in een Formule 1-team, maar dat maakt het niet minder leuk. De rivaliteit tussen de twee teamgenoten stijgt naarmate de carrière van Jackson zich ontwikkelt en dat komt met de nodige heftige situaties. We zullen niets gaan spoilen, dat zou zonde zijn, maar feit blijft dat het best wel leuk is om te volgen. Oké, het is misschien wat voorspelbaar en cheesy bij momenten, maar dat neemt niet weg dat Codemasters er een degelijk geheel van gemaakt heeft.

Braking Point duurt een uur of zes tot acht en tijdens dit avontuur zul je slechts een paar races aandoen. Soms halverwege de race, soms een volledige race. Het heeft in ieder geval weinig gelijkenissen met de normale carrière modus en dat komt doordat het verhaal vooral de boventoon voert. Braking Point is leuk genoeg om te beleven, maar voelt vooral als een geinige extra bovenop hetgeen wat we al kennen omdat het niet de hoofdmoot is. Als je Braking Point eenmaal hebt uitgespeeld, dan heb je het ook wel gezien omdat een tweede speelsessie je identiek hetzelfde oplevert ongeacht voor welk team je kiest bij de overstap naar de Formule 1.

Andere nieuwigheden

De franchise vaart jaar na jaar op de basis die Codemasters keer op keer net wat verder weet uit te breiden. In dat opzicht mag je weer een normale carrière modus verwachten waarbij je als coureur je enerzijds op het racen richt en anderzijds je bezighoudt met het ontwikkelen van de auto. De MyTeam modus is een verlengstuk daarvan, aangezien je daarin als elfde team op de grid meedoet en je als eigenaar ook het hele reilen en zeilen van je team moet bijhouden. Dit was voorheen al een erg boeiende modus en dat is dit jaar niet anders. In de kern is het vooral meer van hetzelfde en gezien het in eerdere delen al dik in orde was, hebben we hier ditmaal niets op aan te merken.

Een verandering die over de gehele lijn wel doorgevoerd is, is dat de R&D afdeling een andere structuur gekregen heeft. In plaats van een grote diagram krijg je nu per afdeling de verschillende componenten te zien die je kunt upgraden. De werking daarvan is identiek als voorheen, het is nu echter wat overzichtelijker en uiteraard ontbreekt het niet aan een goede omschrijving. Hierdoor weet je precies wat een bepaald onderdeel doet. Deze onderdelen kun je laten ontwikkelen op basis van de punten die je verzamelt tijdens vrije trainingen. Dit gaat weer via het voltooien van verschillende trainingsdoelen, zoals baanacclimatisatie, bandenmanagement en meer. Daar geen trek in? Dan kun je de game het laten simuleren, wat best wat tijd scheelt. Dat is trouwens ook een nieuwe toevoeging en die is meer dan welkom, want dit bevordert het tempo van je carrière behoorlijk.

Met twee man een carrière beleven

In het kader van carrières biedt F1 2021 een gloednieuwe modus en dat is de ‘Two-player Career’. Hierin kun je met een vriend of vriendin de carrière modus doorlopen, waarbij je zowel voor hetzelfde team kunt rijden als voor rivaliserende teams. In feite beleef je de carrière modus zoals je dat gewend bent, maar de aanvullende factor in dit verhaal is dat je nu met een rechtstreekse rivaal te maken hebt in de vorm van een vriend of vriendin. Natuurlijk heb je aan de computergestuurde tegenstanders al genoeg uitdaging, maar het is net wat leuker om je vriend of vriendin te verslaan in een raceweekend. Kortom, het voegt een extra laag van spanning toe en het is ook simpelweg leuker om het samen met iemand te spelen. Een vereiste is wel dat beide spelers over een exemplaar van F1 2021 beschikken.

Tot slot zien we nog een andere additie in het segment carrière en dat is dat er een ‘Real Season Start’ is toegevoegd. Je kunt een carrière vanaf het allereerste moment beginnen, dit naargelang de officiële kalender. Je kunt echter ook inspringen op het moment dat jij wilt. Ben je Hamilton fan en wil je de Oostenrijkse overwinningen van Verstappen afnemen? Dan kan je op dat moment instappen, waarbij de huidige stand in het kampioenschap overgenomen wordt. Stap je dit weekend in als Max Verstappen, dan zul je als leider in het kampioenschap aan de Grand Prix van Silverstone deelnemen. Naargelang het seizoen zich ontwikkelt zal Codemasters ook actuele updates in de Real Season Start optie doorvoeren, zodat het altijd up-to-date is aan de echte stand van zaken.

Online racen

De Two-player Career is een online modus, die je met een vriend of vriendin kunt spelen, maar dat is lang niet alles. Je kunt namelijk ook online tegen anderen rijden en later dit jaar zullen de esports series weer van start gaan. Het online racen is ook uitgebreid met wat aanvullende opties, zoals een ‘Quick Join’, waarbij je snel een willekeurige race kunt spelen. Daarbij heb je zowel professionele lobby’s met de basisregels van kracht, alsook een meer casual lobby. Hierin is het niet mogelijk om elkaar van de baan te rijden en ook zijn andere regels tot een minimum beperkt, maar wel dusdanig aanwezig om te voorkomen dat het een grote chaos wordt. Het is wat de benaming al zegt, een casual invulling om lekker te kunnen racen en uit onze speelsessies is gebleken dat het allemaal erg soepel verloopt.

Grafisch een stap vooruit..?

F1 2021 is de eerste game die native voor de nieuwe spelcomputers uitkomt en natuurlijk optimaliseert Codemasters de game ook voor high-end pc’s. Toch kunnen we er niet omheen dat het op visueel vlak bij vlagen wat teleurstellend is. Uiteraard zien de auto’s er subliem uit en ook de circuits zijn natuurgetrouw vormgegeven, maar het voelt niet als een enorme grafische stap vooruit. Het ziet er haarscherp uit, dat wel, maar tegelijkertijd zijn de animaties van de verschillende coureurs nogal houterig en ze kijken vrij dood uit hun ogen. Dit steekt dus een beetje af tegen de rest en dat zorgt voor een wat wisselvallige presentatie. Zeker omdat de game nu in 4K te spelen valt op een spelcomputer, waarbij bepaalde elementen subliem ogen en andere elementen weer helemaal niet.

Het is dus niet de grote grafische stap vooruit die je eigenlijk zou verwachten en dat is voor liefhebbers van mooie plaatjes misschien een kleine teleurstelling. Ook is het Nederlandse commentaar en de voice-acting in Braking Point van een wat bedenkelijk niveau. Je merkt heel erg dat er vanaf een briefje opgelezen wordt in plaats van dat de echte emotie erin zit, wat je bijvoorbeeld veel meer krijgt bij het Engelse commentaar. Het advies in deze is dus om de game vooral in het Engels te spelen, dat komt de ervaring ten goede. Dat gezegd hebbende: deze kritische noten kunnen we niet onbehandeld laten, want daar is absoluut ruimte voor verbetering. Daar tegenover staat echter dat de gameplay van F1 2021 werkelijk subliem is dankzij een uitstekende rijervaring.

Conclusie

De nieuwste telg in de franchise neemt zoals altijd de basis van z’n voorganger en bouwt verder op dat fundament. Alle bekende elementen en onderdelen zijn weer van de partij en de game laat zich uitstekend besturen. Het spelen met zowel een controller als stuurwiel voelt – voor zover wij dat kunnen beoordelen naargelang het echte werk – zeer prettig en natuurlijk aan. De game zit boordevol features en de Braking Point modus is een leuke toevoeging. Ook de andere nieuwe elementen doen de game goed, maar het is wel tijd om het grafisch wat grondiger onder handen te gaan nemen, net zoals de Nederlandse voice-acting. Maar laat dat je vooral niet weerhouden om F1 2021 een kans te geven, want het is een van de beste Formule 1 games die er te verkrijgen is.