"Red Bull heeft de Honda-motor in Melbourne nog niet vol gebruikt"

23-03-2019 10:35 | Update: 23-03-2019 19:06
door Richard
Algemeen
Red Bull heeft de Honda-motor in Melbourne nog niet vol gebruikt

Met twee vingers in zijn neus wist Max Verstappen op het rechte stuk in Melbourne in te lopen op de Ferrari van Sebastian Vettel. Twee bochten later was de Nederlander op eigen kracht voorbij de SF90 en begon de jacht op de W10 van Lewis Hamilton. Als we Jack Plooij mogen geloven, werd dat gedaan op minder dan het volledige vermogen van de Honda-krachtbron.

“Ze hebben hem nog geknepen in Australië”, beweert de pitreporter van Ziggo Sport in het Formule 1 Café. “Ze gebruikten maar iets van 95 procent, ze gingen niet voluit. Het ging om de motor heel houden . Als ik Lewis was, zou ik Red Bull ook als grootste bedreiging zien.” Groter dan Ferrari? “Ja”, klinkt de pitreporter uitermate zeker van zijn zaak.

Gezien het ontwerp van Albert Park is de eerste race van de Formule 1-kalender altijd een lastige om te gebruiken als maatstaaf voor de rest van het seizoen. In Bahrein wordt duidelijk welke auto echt de snelste is vanwege de grote rechte stukken. Eén race later in China, wordt daar ook nog eens een groot aantal bochten aan toegevoegd. Die Grand Prix wijst Max Verstappen (en zijn teambaas trouwens ook) aan als race waaruit iets beter zal blijken hoe de rangorde er ongeveer uit komt te zien in 2019.

Opa Dick +1191 23-03-2019 10:54
Dit waren overigens de woorden van Max, hij zij dat hij nog niet op vol vermogen reed omdat het niet nodig was.

In Barhein krijgt iedereen te maken met warmte dus alle motoren worden tot het uiterste getergd en zien we direct welke chassis de banden op vreten...
Sparkplug +567 23-03-2019 11:08
Dat sloeg meer op het moeten letten op temperaturen en dergelijke. Hij was juist zo blij dat hij het gaspedaal flink in kon trappen in een poging voorbij Hamilton te komen.

Ik vraag me alleen af in hoeverre het slechts een knopje is die niet op maximaal stond, of concreter een setting die Red Bull voorafgaand aan de race al wel of niet aan heeft gevinkt.
Opa Dick +1191 23-03-2019 12:14
Knopje wat Max zelf kan instellen.
Misschien moet je even een filmpje kijken op YouTube waar Bottas zijn Mercedes stuurtje uitlegt.
Ze kunnen zelf gemiddeld 18 verschillen modus instellen op het stuur.
Deze instellingen heten mapping's
Drieëndertig +1364 23-03-2019 12:15
Engine mapping
Drieëndertig +1364 23-03-2019 12:14
En wie er koelingsproblemen hebben.
supermax +2564 23-03-2019 11:06
Geloof er niets van
anders weet je nog niets in vergelijking de rest
lag er misschien een kokosmat onder zijn gaspedaal
Opa Dick +1191 23-03-2019 12:16
@supermax
Zelf wel eens geracet?
Je geeft gas om iemand voorbij te gaan
Het gedeelte waar Max het deed was vrij kort, natuurlijk kan je maximaal gaan maar of je met 350km/u die bocht nog doorkomt is de vraag.
Mafketel +133 23-03-2019 12:31
Dat lijkt mij toch wel logisch..... Ergens.....
In ieder geval het gas geven.....
Van die bocht...... Ik weet het zo net nog niet......
Hondje Hondje +747 23-03-2019 12:32
@opa D. Race jij weleens? Ik heb t pas 2x gedaan, wil het veel vaker doen!
Raket Beest15 +2749 23-03-2019 11:07
Positief bericht! En snap heel goed dat ze de eerste race niet op hun bek wilden gaan met een ploffende motor zoals ReNO, als de complete leiding van Honda aanwezig is evenals alle pers etc en het de eerste race met RB is, dan doe je voorzichtiger, je wilt zoiets opbouwen en niet meteen alles geven met een groter risico dat je de reputatie enorm kan schaden.
Paul +503 23-03-2019 11:13
Mee eens, een ploffende motor zou enorm gezichtsverlies hebben opgeleverd voor Honda maar ook voor RBR. Haal die limiter er maar af in Bahrein!
Grindbak +505 23-03-2019 19:10
Zolang je die rochel in de motor hoort, wordt hij geknepen. Als iemand jou de strot dicht knijpt maar je ook een rochelend geluid en dat is met die motor niet anders. Geloof me, Honda gaat als een speer dit jaar. Er zit veel meer in dan ze tot nu toe hebben laten zien.
LinkeLoutje +1919 24-03-2019 00:55
Mooie vergelijking, maar in hoeverre dat echt gebaseerd is op feitelijke kennis betwijfel ik. Dat geluid heeft de Honda al langer, je gaat me niet vertellen dat ze die al die jaren continu geknepen hebben.
Paul +503 23-03-2019 11:10
Weer veel belovende woorden die erop duiden dat Honda het gat met Mer en Fer heeft verkleind. Horner liet zich over uit dat het gat met Mercedes misschien al is gedicht. We zullen het de komende twee races zien. Ik ben hoopvol gestemd door alle geluiden! RBR/Honda to the Max!
Grindbak +505 23-03-2019 19:25
Ga er maar van uit dat het gat nu al gedicht is! Er komen binnenkort nog updates van de motor aan en dan hebben FER en MER het nakijken. Honda is totaal ontketend na die podiumplaats van VER. (De vriendinnen van mijn vrouw, die in Japan wonen hebben dat verteld aan ons) Het is alleen te hopen dat het chassis het houdt. RBR is in principe uit gegaan van het vermogen van dat puddingbroodje Renault, heb ik ergens gelezen. Als dat zo is dan kan het chassis gaan torderen en treedt er scheurvorming op omdat die Honda veel sterker is dan gecalculeerd.
Cheekydriver +49 24-03-2019 09:05
Dat laatste is onzin. Ja. Als ik een 800 PK Motor in een VW golf zet dan krijg ik een probleem. Als ik een Frame/Chassis heb dat al ca. 960 PK met Koppel X en krachten van 20G uithoudt hoef ik mij geen zorgen maken als het 1050 PK wordt. Daarvoor hebben die engineers te veel ervaring. Waarbij komt dat er al wel Data is van Honda welke kant het opgaat door motoren op de Testbank.
Paul +503 24-03-2019 10:54
Volgens Dr. Marko heeft RBR de laatste jaren het chassis zo ontworpen om het mindere vermogen van de Renault-motor te compenseren. Het chassis is daarom nog niet optimaal afgestemd op de Honda-motor. Laat de updates maar komen! Geef Max die snelle auto maar, want hij weet er wel raad mee!
JunkF1 +1045 23-03-2019 11:10
Alsof Mercedes wel 100 procent gaf...

Domme uitspraken dit altijd

Ferrari had de motor zelfs teruggeschroefd tot 50 procent
44THE BEST OR NOTHING44 +524 23-03-2019 11:19
Zo naïf zijn ze, time will tell.
Ommoord +1995 23-03-2019 11:21
Sommigen zeggen dat er geeneens een motor in lag. Aandrijving was gewoon pure wilskracht.
Ed racefreak +4740 23-03-2019 13:06
Ha ha😂
Mich Steal +7173 23-03-2019 11:21
Nee, Bottas reed maar 20 seconden weg bij Hamilton omdat zijn motor maar op 80% stond afgesteld. Stom dat ik daar zelf niet op kom.
supermax +2564 23-03-2019 11:46
Fout
die 20% wilde hij compenseren als Fred Flintstone
echter het gat was te klein dus kreeg zijn voeten er niet door
Jordi Lorje +131 23-03-2019 11:48
Ja mooi he, wij doen domme uitspraken en zijn naief. Wie zijn er hier nu dom !
supermax +2564 23-03-2019 11:55
Bottas had Wilma achterop moeten zetten
dan had hij zo haar/dat gat dicht gereden
Pebbles verstopte zich snel

Ach, we kunnen doen wat we willen maar invloed hebben we nergens op
op de baan vechten ze het uit
Opa Dick +1191 23-03-2019 12:17
Idd, Mercedes reed voluit.
Kijk maar naar de GPS data.
JunkF1 +1045 23-03-2019 13:36
Heb je die bij de hand van alle teams?
Joop2 +1028 23-03-2019 11:19
Ik denk dat er na 4 wedstrijden Honda op vol vermogen gaat dit is nog het begin alle updates moet er nog op plus het chassis. Over banden maakt red bull zog niet druk dat probleem heb Mercedes ook alleen en Ferrari bijde teams hebben dat nog niet voor mekaar we zien het wel.
Ommoord +1995 23-03-2019 11:21
Goed man, 2 punten!
LinkeLoutje +1919 24-03-2019 00:57
Zou het dan toch helpen? Punt.
barry355GTB +5853 23-03-2019 11:44
Ik hoop dat het toch wel klopt deze uitspraak van Jack Plooij. Dan kunnen we een briljant goede strijd om het kampioenschap van de F1 tegemoet zien. Dat is echt een mooi seizoen in wording. Max gaat weer opnieuw vlammen.
supermax +2564 23-03-2019 11:46
Dat zou wel heel leuk zijn
Mich Steal +7173 23-03-2019 16:43
Ach, het zou zomaar kunnen. Het was alles aan RBR en Honda gelegen om in ieder geval goed te scoren in Melbourne. Misschien durven zijn in Bahrein meer risico te nemen. Maar ik denk eerder dat zij in VT1 en VT2 gaan kijken hoe de motor presteert met meer downforce op de bolide. En wat het natuurlijk doet met de degradatie van de banden. Want meer downforce is ook een grotere aanslag op de banden. En dit hebben zij nog niet ondervonden omdat RBR altijd met weinig downforce heeft gereden ter compensatie van de Renault motor.
VaderJacob +199 23-03-2019 11:44
Zullen we gewoon met elkaar lekker afwachten... Hoewel ik wel iedere avond de race goden aanbid dat het zo mogen zijn........ Probeer ik in deze tijden realist te blijven maar o, o wat is het moeilijk!!! Pfffffffff
F1expert +434 23-03-2019 17:24
Benieuwd wie jouw racegoden zijn........
VaderJacob +199 23-03-2019 18:20
Heb je ze in 60 jaar tijd nog nooit gevonden 😏
Grindbak +505 23-03-2019 19:28
VaderJacob, welterusten.
Hamilton Giovanni +423 23-03-2019 12:31
Word met de dag gekker ahhahaah denk je nou dat MB ook vol is gegaan nee dus bull crap
Guust +552 23-03-2019 14:10
Dat zegt ie toch niet, dat heb jij in je hoofd erbij verzonnen. Hij zegt dat de honda op 95% staat, niets meer, niets minder. Mercedes kan op 90, 100 of 110 % staan, who knows!?
Mich Steal +7173 23-03-2019 16:45
HG , 20 seconden los van je teammaat, en jij noemt dat bull crap? Wat denk je nu, dat Mercedes 1500 pk tot zijn beschikking heeft?
Hamilton Giovanni +423 24-03-2019 08:02
Michy steal Denk je nou dat bottas vol is gegaan pas met de snelste ronde ja slimmerd .Heb het niet eens ovrr MB gehad over pk s weet niet waar jij het vandaan haalt maar zegt genoeg over jouw gesteldheid hahahah.That s why you are a stuppid retard
Martin Schuchmann +30 24-03-2019 09:23
stuppid xD.......
Hamilton Giovanni +423 24-03-2019 19:47
Retard ms 🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Mich Steal +7173 24-03-2019 10:58
HG alleen al het feit dat je iemand (probeert) te beledigen in je reactie, geeft al aan met wat voor persoon ik hier te maken heb. Als jij denkt dat Bottas 20 seconden kan weglopen van iemand als Hamilton dan kun je heel simpel nagaan dat het vermogen behoorlijk hoog was. Dat hij daarna is gaan temporiseren om zijn banden te sparen is niet meer dan logisch, en heeft er voor gezorgd dat hij in die laatste rondes nog de snelste tijd kon neerzetten. En probeer is een keer normaal te reageren hier al ligt het niet in je aard.
barry355GTB +5853 24-03-2019 11:40
HG zijn spelling in het Engels is ook erg slecht en daarom vermoed ik, dat het een zeer jong ventje is. Erg primitief ventje, afgaande op de inhoud van zijn reaktie en derhalve de moeite niet waard om op te reageren.
Hamilton Giovanni +423 24-03-2019 19:41
Barry ga spelen schrijf en spreek beter als jij kleine puber dus keep on dreaming .waarom reageer je dan achterlijke retard .Mensen zoals jij en je billemaatje die denken dat je alles kan zeggen. Dan heb je het mis en reageer DNA lekker voortaan niet als je niks beters te melden ga spelen ofzo
Hamilton Giovanni +423 24-03-2019 19:48
Barry Barry 😂ga knikkeren ofzo hopeloze jongetje
Hamilton Giovanni +423 24-03-2019 19:42
,🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Marcel van der Neut +32 23-03-2019 12:31
Ik weet niet of de motor geknepen was maar Max gaf zelf toe dat hij alles gebruikte wat hij had (inclusief party mode).
Guust +552 23-03-2019 14:13
Ja dat kan, hij heeft 100% van de beschikbare 95% gebruikt. Stel de motor kan 1000pk leveren dan ging ie van start met 950pk. In de race heeft ie, tijdens inhalen Vettel, 100% van die 950pk gebruikt.
supermax +2564 23-03-2019 16:29
Max had een neut op
Mich Steal +7173 23-03-2019 22:11
Dat kan toch? Met een geknepen motor rijden houd niet automatisch in dat je in de race constant aan de taks rijd van het vermogen wat toegelaten wordt. Als je met 90% vermogen al een goede race pace op de baan kan zetten, dan heb je nog 5% over om je push to pass button te gebruiken.
LinkeLoutje +1919 24-03-2019 01:03
De vraag is wat 100% is... Die party mode klinkt leuk, maar is in feite toch gewoon een mapping waarbij de motor een vermogen levert wat het niet al te lang vol kan houden. In principe is dat dus de 100%, wat inhoudt dat je tijdens de race nooit op vol vermogen rijdt.
Mich Steal +7173 24-03-2019 10:49
100% is naar mijn idee een korte periode alles gebruiken wat je aan vermogen tot je beschikking hebt. Dus met volle batterij en je push to pass button. Dus in dit geval naar mijn idee staat die 100% voor het maximum toegelaten geknepen vermogen van 95%. Dus ga ik er gemakshalve vanuit dat men tijdens de race op om nabij de 90% constant vermogen heeft gereden in race pace.😉
Freddy Kooistra +694 23-03-2019 12:36
Naar mijn (bescheiden) mening is het ook zaak om het chassis geschikt te maken voor een krachtbron met meer vermogen.
Immers, de afgelopen seizoenen reden ze met heel weinig downforce om het gebrek aan vermogen te compenseren.
Als de Honda motor genoeg pk's levert om met net zoveel downforce te kunnen rijden als Mercedes en Ferrari, kan de coureur het verschil maken.
Dick Hazekamp +4 23-03-2019 12:51
Pfff laten we gewoon afwachten en kijken hoe het gaat de volgende race en dan zien we vanzelf wel hoe en wat
Jordan brazil +442 23-03-2019 13:07
Popiejopie Plooij denkt alles zelf te weten. Ik denk dat ie gewoon ergens zijn oren te luisteren legt en dan zelf een eigen verhaal aan vast maakt..................
Mich Steal +7173 23-03-2019 22:13
Jordan, ik denk dat jij teveel denkt. En dat je daarom denkt te weten wat Plooij denkt.😂😂😂
supermax +2564 23-03-2019 22:32
Ik denk er het mijne van
denk dat jij het jouwe denkt
en ik denk weer dat jij denkt dat........ ach laat maar
ik kan niet meer denken nu
lol
Berry Maas +24 23-03-2019 13:37
klopt de motor stond op 50% ik heb hem zelf afgesteld.
F1expert +434 23-03-2019 17:22
Graag een officieel bericht hierover van Honda. Jack Plooy is nl. al langere tijd de weg kwijt.......
Mich Steal +7173 24-03-2019 11:34
Net zoals jij bedoel je. Oh wacht ff. Je hebt nog nooit hier de juiste weg bewandelt.
Lidibzom +196 23-03-2019 19:13
Goeiendag zeg...Die Honda trekt daar ff die Ferrari de bocht uit.Lijkt wel Benidorm Bastards met rollators tegen een Canta! Het mooie is dat die Jappen als de dood voor Max zijn.Ze weten dat hij kritisch is en geen blad voor de mond neemt dit te uitten.De onnatuurlijke druk is nu van de ketel.Zowel Honda als Max hebben het waargemaakt.Terwijl ik dit typ begint mijn kat keihard te miauwen,dat is een teken dat er een leuk seizoen op komst is.Max gaat Honda groot maken en andersom.Max heeft nu de status als god in Japan.Ze zullen daar bij Honda zijn onbeschofte karakter voor lief nemen en samen gaan werken om de ultieme motor te bouwen.Als Max in staat is de Japanse cultuur op cruciale punten te vervormen gaan ze samen komende jaren elke titel pakken! Ik ken die Jappen.Ze missen de touch,de taart op de kers wat bijvoorbeeld Ferrari en andere merken exotisch maakt.Max zijn input kan dat veranderen.Voor Honda is dit ideaal.
Mich Steal +7173 24-03-2019 11:23
"de taart op de kers" 🤣🤣🤣 Hij is leuk.
Pieter Bijma +0 23-03-2019 20:03
uhm jaja met twee vingers in de neus haha met helm op ik zou het knap vinden
Mick Bronts +909 23-03-2019 20:57
Bullshit post weer slap gelul
supermax +2564 23-03-2019 22:33
Viagra wil wel eens helpen
Krateng Deng +772 23-03-2019 22:23
Nou , als Jack P het zegt dan kan het niet anders dan waar zijn. Deze man heeft zoveel kennis en zal hierover vast nog wel een diepte interview houden met de grote baas van honda, en dan in het Japans hè. Die man kan echt alles.
Mich Steal +7173 24-03-2019 11:37
Ach, hij hoort meer dan jij. Als dat steekt mag je dat rustig hier vertellen hoor. Wij helpen je wel om uit die negatieve spiraal te komen. En daar hoef je niet gelijk Jack Plooij voor te gaan lopen bashen.
Krateng Deng +772 24-03-2019 20:27
Nou ik heb geen probleem hoor. Dat heeft ie zelf denk ik. Hahaha.
JP de fanboy die journalistiek probeert te bedrijven. Als je f1 serieus neemt dan zet je daar andere mensen neer.
Mich Steal +7173 25-03-2019 07:28
"JP de fanboy" en met iemand die dit soort reacties geeft moet ik een discussie gaan voeren? Ten eerste is JP geen journalist maar een reporter. En ten tweede vind ik het behoorlijk arrogant van jou om iemand te gaan lopen bashen die gewoon zijn werk probeert te doen. Als zijn manier van interviewen jou niet aanstaat prima, maar daarom hoef je nog niet zo'n persoon belachelijk te maken, dat slaat nergens op. Kijk dan naar Sky sport of F1TV i.p.v. hier ons te komen vervelen met je tomeloze gezever.
Krateng Deng +772 25-03-2019 12:03
Hij doet zijn werk idd met zijn tomeloze gezever, je hebt helemaal gelijk.
Mich Steal +7173 25-03-2019 13:07
Op dit moment irriteert jou tomeloze gezever mij meer dan JP.
Krateng Deng +772 25-03-2019 14:16
Dat is mooi want dan weet je wat heel f1 liefhebbend Ned voelt als JP zich ermee gaat bemoeien.
Mich Steal +7173 25-03-2019 17:45
Jij denkt echt niet na over wat je gaat zeggen, is het niet?😂😂😂
Krateng Deng +772 25-03-2019 18:44
Dat idee heb ik meer bij jou.
Mich Steal +7173 26-03-2019 07:32
Natuurlijk heb je dat. Ik had niets anders verwacht.
TANKES +336 23-03-2019 23:47
Waarom zouden RBR ( +/- 850 man personeel ) & Honda ( ?? 500 ?? personeelsleden ) Jack Plooij én de concurentie gaan vertellen of ze de motor geknepen hebben gereden ??? Het blok dat ze nu gebruiken hebben ze maanden lang 24 uren per dag op de dyno getest. Zal dit blok nog geheimen hebben voor Honda ? Ze zijn ondertussen allang de volgende updates op de dyno aan het testen lijkt mij. Zo niet dan bestaat de kans dat de volgende versie's onbetrouwbaar zouden kunnen zijn, toch ?
Mich Steal +7173 24-03-2019 11:28
Tankes, het verschil tussen jou en J.Plooij is, dat Jack daar in de paddock rondloopt en dingen opvangt van monteurs en andere mensen die het kunnen weten. Dat is totaal anders dan de dingen die hier 80% van de mensen uit hun duim zuigen door alleen maar vermoedens te verkopen als zijnde waarheid. Je mag misschien dan wel de persoon niet mogen en zijn manier van verslaggeving lopen bashen hier, maar je bent echt niet realistisch bezig als je alles wat hij te vertellen heeft gelijk als ongeloofwaardig gaat lopen bestempelen.
Krateng Deng +772 24-03-2019 20:29
Alles wat hij verteld is ook ongeloofwaardig, daar is niks aan teveel gezegd door Tankes. Of denk jij dat ze in de paddock JP serieus nemen.
Mich Steal +7173 25-03-2019 07:19
Serieuzer in ieder geval dan dat jij hier genomen wordt.
Krateng Deng +772 25-03-2019 12:01
Door jou wel idd. En daar zit ik heel erg mee. Tjeemig Stalen Mich neemt mij niet serieus.
TANKES +336 25-03-2019 17:20
Ik heb het idee dat ik hier gebashed word Mich. Volgens mij heb ik het nog niet eerder over J. Plooij gehad maar ik denk dat Honda echt het achterste v/d tong niet laat zien in de media. Persoonlijk had ik liever Allard Kalff als pit reporter dan Jack Plooij maar ik heb geen hekel aan hem hoor.
Mich Steal +7173 25-03-2019 17:34
"Jack Plooij én de concurentie gaan vertellen of ze de motor geknepen hebben gereden ???" is naar mijn eigen mening totaal niet aan de orde. En als je mij reactie bashen noemt dan begrijp je de mening ervan niet echt. Je stelt op voorhand al Jack Plooij zijn verhaal ter discussie, en geeft aan dat hij dit onmogelijk kan weten terwijl hij daar wel in de paddock rondloopt en daar dingen opvangt van jongens die in de pit box werken en van andere collega reporters wat er een beetje afspeelt. Wij moeten het hier doen met gissen en eigen aannames maken van dat geen wat ons in de media voorgespiegeld wordt, en die soms ver van de realiteit afstaan. Onderschat de man niet. Al is hij 30 keer tandarts.

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage