Red Bull Racing stelt hoge eisen aan Honda: "We komen nog 10pk tekort, maar..."

18-03-2019 18:50 | Update: 18-03-2019 21:13
door Pelle
Algemeen
Red Bull Racing stelt hoge eisen aan Honda: We komen nog 10pk tekort, maar...

Motorleverancier Honda heeft de afgelopen weken veel lof ontvangen van Red Bull Racing voor het afleveren van een betrouwbare en naar het schijnt krachtige motor. Maar de Oostenrijkers willen meer. Naar eigen zeggen komen ze nog 10pk tekort.

In een interview met Auto Motor und Sport laat Helmut Marko weten dat hoewel de prestaties bemoedigend zijn, hij nog meer van de Japanse fabrikant verwacht, willen ze echt om de titel gaan strijden.

“We hebben vanaf het eerste trainingsrondje geen enkel probleem met de motor gehad, maar tegen de kwalificatie-modus van Mercedes zijn we niet bestand. Het bestuur van Honda, die in Melbourne aanwezig was, heeft ons beloofd dat er snel meer vermogen komt.” Volgens de Oostenrijker komt Red Bull Racing nog zo’n 10pk tekort in plaats van de eerder genoemde 20pk.

PODCAST: DE UNDERCUT #10 Wat zegt het podium van Verstappen over het 2019 seizoen?

In de titelstrijd zullen echter alle beetjes helpen. “Als de toename van vermogen significant is, gaan we niet tot de achtste race wachten om dat te introduceren. Desnoods pakken we een straf. Ik blijf erbij dat er minimaal vijf races gewonnen moeten worden en dat we tot het einde meestrijden om het kampioenschap.”

deemoos +1240 18-03-2019 19:11
Dat kan je tegen Honda wel zeggen.
Tegen Renault niet,gooide gelijk hun kop in de wind.
Ed racefreak +4372 18-03-2019 19:18
Deemoos, En als Renault wel luisterde, begon de motor spontaan te fikken.🤣
Voorvleugel +242 18-03-2019 19:22
Of zoals Max vorige jaar al zei: “Here we you go again...Nooo power”
Charl run +1103 18-03-2019 19:24
@edrace, En toen redbull zich openlijk ging beklagen, kaapten ze Riciardo weg😀
Exit007 +830 18-03-2019 20:33
Wrm altijd Renault erbij halen man man man.Renault is verleden tijd zand erover en verder gaan.punt.
Independer +95 18-03-2019 20:43
Inderdaad, natrappen is niet netjes 😒
deemoos +1240 18-03-2019 22:02
Geef alleen aan wat het verschil van werken is.
Natrappen laat ik aan Ricciardo over waar je niet op reageerd
Ed racefreak +4372 19-03-2019 00:25
Na trappen doen wij niet.
Soms een gemeend grapje 😀
Extreem midden +124 19-03-2019 08:52
Het mooie is dat Honda dat ook al zelf door heeft.
Zij realiseren zich dat ze ten opzichte van Mercedes te kort komen en zullen er alles aan doen om dat gat te dichten.
DAT is het verschil met Renault.
Jules +933 18-03-2019 19:18
Vraag me toch altijd af, hoe ze dat berekenen. Laten we hopen, dat het maar 10pk is. Weet een seizoen waar Mercedes wegrijdt van de rest, is niet echt goed voor de sport.
Zaanstressss +2442 18-03-2019 19:23
10 pk staat niet gelijk aan bijna 0,9 Sec achterstand.

Ik weet, Albert park is een aparte circuit! Maar toch.

Ik denk dat ze meer tekort komen.

Maar Honda is niet voor niks power off dreams!

Power off dreams🤔
Nooitgedacht +232 18-03-2019 19:54
*Power OFF* is iets heel anders dan Power of Dreams. (ik mot niks van taal purisme/puristen maar hier moest ik ff)
Honda samen met Toyota staat bekend om hun intergraal kwaliteits management. Meesters in R&R ( repeatability- reproduceabilty) Daarnaast gaat effectiviteit voor efficiency. Dus die rest PK's gaan er hoe dan ook komen. Misschien n paar duizendsten optimalisatie van de cilinder/zuiger speling of zo iets.😝
Khalid Haroun +84 18-03-2019 19:24
Ik denk dat ze die 10 pk extra nodig hebben voor de kwalificatiesessie voor de partymodus om voor mercedes te eindigen.
Zaanstressss +2442 18-03-2019 19:26
Toen verstappen ging trappen voor t snelste ronde kwam hij 1 sec te kort op bottas met veel oudere banden!

Ik wil t graag geloven, maar Mercedes heeft een dijk van een motor gebouwd en ben bang dat we weer een dominante Mercedes gaan krijgen.

Hoop echt ongelijk te hebben.
JunkF1 +964 18-03-2019 19:31
Bottas had oudere banden ja, die Marko roept alleen maar onzin.

Nogmaals 7 tiende in kwali, halve minuut in race en seconde langzamer snelste ronde op versere banden

10 pk jaman whahah
Rotor Roos +1733 18-03-2019 19:41
Misschien is het verschil idd maar 10 pk, maar heeft Mer een veel betere auto en Aero.
EauRouge1974 +60 18-03-2019 19:45
Het lijkt er inderdaad op dat Newey nog volop aan de bak moet. Waar vorig jaar de kracht van RB lag (chassis en aero) lijken ze het nu enorm te verliezen op Mercedes. En ook op Ferrari als hun afstelling goed staat.
LinkeLoutje +1914 18-03-2019 23:19
Ik vind die Mercedes een stuk slanker ogen dan de Red Bull iig
Mich Steal +6872 19-03-2019 10:25
Ach, als ik naar de wintertest ga kijken, dan kwam Max gewoon testtijd tekort. En ook in de VT's kwam Max tijd te kort om de boel goed af te stellen. Ik denk dat als hij een goed weekend kan draaien en zijn bolide goed kan afstellen, hij alleen daar al mee tijd kan goed maken. En ik ben het er niet mee eens dat Newey geen goed werk zou hebben afgeleverd met deze bolide. Mercedes heeft gewoon het iets beter gedaan tot op dit moment. Maar dat gaat echt niet zo blijven hoor, Newey kennende, is dat gewoon zijn eer te na. In Bahrein zullen er weer updates op de bolide zitten. Ook op Honda kan je bouwen, daar ben ik van overtuigt. Marko wil 10 pk meer in de kwalificatie , nu als Honda zegt dat dit voor elkaar gaat komen, dan geloof ik hen direct.
EauRouge1974 +60 19-03-2019 14:26
Ik heb alle vertrouwen in Honda. De RB15 verloor dit weekend vooral tijd in de bochtige delen, dat is anders dan vorig jaar.

Ik denk niet perse dat Newey slecht werk geleverd heeft. Mijn veronderstelling is eigenlijk dat Newey een redelijk kale RB15 heeft gebouwd die nog volop ontwikkelingsmogelijkheden biedt. Het is mij alleen wel duidelijk dat de ontwikkeling echt wel zal moeten gebeuren. Zelfs de immer positieve Helmut Marko benoemt dat.

Maar dit vertrouw ik m wel toe. Als iemand dat kan is hij dat.

En dat kan er een heel mooi totaalpakket staan want die Honda die loopt straks na de updates als een trein.
Guido +50 19-03-2019 15:58
Bottas gebruikte de kwalificatie modus volgens mij voor die snelste ronde. Dus dat zou dan betekenen dat ze 1 sec winst hebben met die modus op Redbull. Dat klopt denk ik wel. 10 pk op de gewone race modus denk ik dan?
Gijs +631 18-03-2019 19:47
Bottas had oudere banden ja maar gebruikte de partymode, hij ging er echt voor zitten. Verstappen ging er wel voor maar zat al snel vlak achter Hamilton,en bottas had vrije lucht.
Dus ik denk dat de kwalificatie het beste beeld heeft, omdat het een erg bijzonder circuit is zou dit op het gemiddelde circuit zo maar 2 a 4 tienden kunnen zijn, dan kan 10 pk + ontwikkeling van Redbull echt wel het verschil maken

Edit: en de setup van de redbull was trouwens ook matig dus dan komt het toch zo aardig dichterbij elkaar.
Maar ja Mercedes kan natuurlijk ook met updates komen
Guido +50 19-03-2019 15:59
@gijs: ok, goeie analyse denk ik en hoop ik.
Nooitgedacht +232 18-03-2019 20:00
Die jarenlange Deutsche gründlichkeit kennis overbrug je niet zomaar. Maar met die Nippon mentaliteit gaat dat sneller dan in het westen.
Ik zou zeggen geef die Honda jongens eens de Merc motor n paar dagen. Dan is dat "zo gepiept".
Ruben Hardendood +95 18-03-2019 20:08
Ff afwachten nog Melbourne is n apart circuit met lage grip levels...meer pk's is niet altijd winst....je sloopt de pirelli's er ook mee dus even duimen dat dit de achilleshiel van Mercedes blijft
Independer +95 18-03-2019 20:48
Verkeerd geplaatst 😣
Independer +95 18-03-2019 20:49
Verkeerd geplaatst 😣
Johnamby +39 18-03-2019 22:35
Foutje hoor , het was een tiende seconde!!!
Johnamby +39 18-03-2019 22:38
Het was niet 1 seconde maar 1tiende seconde!!
Johnamby +39 18-03-2019 22:39
Het was niet 1 seconde maar 1 tiende seconde
Johnamby +39 18-03-2019 22:40
Het was 1 tiende seconde niet 1 seconde
Guust +492 18-03-2019 22:54
Max zei in interview met Jaxk dat het 1/10 was, maar het was echt 1 volle seconde.
Michaelve +3 19-03-2019 02:49
Nee hoor. In de 57e ronde verbeterden Bottas, Hamilton en Max alle 3 hun snelste ronde.
Bottas: 1:25.580
Hamilton : 1:26.057 +0.477
Max: 1:26.256 + 0.676
Michaelve +3 19-03-2019 03:00
In de 57e ronde verbeterden Bottas, Hamilton en Max alle 3 hun snelste ronde.
Bottas: 1:25.580
Hamilton : 1:26.057 +0.477
Max: 1:26.256 + 0.676
Joop2 +974 18-03-2019 19:25
Ik denk dat Honda dat zelf ook wil en die 10 pk zullen er wel meer worden ze weten nu het verschil tussen Mercedes en red bull Ferrari zijn ze voorbij Honda weet nu waar Mercedes staat en daar gaan ze wat aan doen en dat doen ze snel weet ik wel zeker red bull stelde geen hoge eisen maar vraagt het alleen Honda stelt alleen hoge eisen dat is het cultuur van ze
Timo95 +2501 18-03-2019 19:59
Honda heeft na de race al aangegeven dat het er goed uitzag, maar nog veel werk te doen was. Dat ze nog meer pk's willen krijgen.
fryslan1944 +570 18-03-2019 19:26
In de Qualifying ongeveer 0,7s. achter Hamilton en in de race 22s achter Bottas.
Conclusie: Ze zijn daar op de goede weg maar er zal nog heel wat water door de rivier de Rijn stromen eer RBR met Honda op het peil van Mercedes zit.
Trouwens "petje af" voor de prestaties van Honda in de winter.
John60 +2528 18-03-2019 19:37
22 seconden over 54 ronden, is ongeveer 0,4 sec /ronde. Valt in principe best mee, zeker waar ze vandaan komen! En zeker ook voor de eerste keer dat Honda met RBR samen zijn. Petje af! 👐👐👐
Paul +466 18-03-2019 22:24
Het verschil is inderdaad rond de 0,4s per ronde op dit circuit, dat Mercedes wel ligt. Tevens geeft Max aan een ronde of 20 rustig aan te hebben gereden. De achterstand zal een combinatie zijn van motorvermogen en chassis. Let wel RBR hoeft niet perse 0,3 / 0,4s te dichten. Op sommige circuits zal een winst van bijvoorbeeld 0,1s al genoeg zijn om te winnen. Honda is continu aan het doorontwikkelen en testen. Het is daarom niet ondenkbaar dat Honda nu al een motor op de testbank heeft die 10pk meer vermogen heeft en ook nog eens betrouwbaar is. Honda heeft overigens 2 motorupdates gepland dit jaar.

Volgens Horner kan een topchassis 0,15s goed maken. Vandaag heeft dr. Marko RBR aangespoord het chassis snel door te ontwikkelen.

Er ligt dus veel goeds in het verschiet. Laten we hopen dat de updates snel komen zodat Max al in 2019 aan het kampioenschap wordt geholpen!
Johnamby +39 18-03-2019 22:42
Die 22 seconden kwam dooe het afstoppen van Hamilton.
Bij de volgende race word Bottas de afstopper zodat Hamilton zonder problemen kan winnen.
Dit is een nieuwe en uitgekiende strategie van Mercedes.
Nooitgedacht +232 19-03-2019 15:37
Ik denk dat Bottas zich niet zomaar laat afschepen omdat afstoppertje te spelen. Wordt een interessante situatie. RB Ferrari op het vinke touw.
Hopelijk krijgen wij een waar 2 honden vechten voor een been loopt redbull er mee heen.
JunkF1 +964 18-03-2019 19:30
Ik neem die man niet meet serieus. Al jaren van die onzin lopen roepen en de Max-Gekkies trappen er met eigen ogen in

7 tiende in kwali en halve minuut in race, yesh right Marko..10pk
MaxTorque1975 +1059 18-03-2019 19:35
spuit 11 heeft gesproken!
John60 +2528 18-03-2019 19:39
Halve minuut?
Zeker teveel azijn gedronken en nog steeds dronken!
Bennie Hogenberg +5 18-03-2019 20:07
Je moet niet naar bottas rekenen.die had vrije ruimte ook de Rb heeft dat wel gedaan vorig jaar zet het naast hamelton en je zag hij bleef in de kielzog van hem dus het mega verschil van vorig is inderdaad veel kleiner geworden
JunkF1 +964 18-03-2019 20:09
Kielzog..ja met een beschadigde vloer, oudere banden en lage motorstand

Als Max even kwam, gaf hij meer gas in sector 3
George Smit +688 18-03-2019 21:37
Heb je die foto van die 'beschadiging' gezien? Nee? Doe dat dan eerst ff. Hamilton heeft gewoon inspiratieloos gereden. Ik denk ook dat 10 pk erg enthousiast is ingeschat maar vermoed wel dat RB nog wel flink wat kan winnen op het chassis. Alleen al meer downforce kan zomaar een paar tienden gemiddeld opleveren.
JunkF1 +964 18-03-2019 21:51
Ik heb de foto, uitleg en de vlog van Marc Priestley gezien

Voormalig engineer van McLaren, die heeft aardig verstand van zaken en moest keihard lachen om deze complottheorie

Die is namelijk een belangrijk onderdeel voor de luchtstroom, wat nu blokkeert tegen de banden
Johnamby +39 18-03-2019 22:45
Hamilton fungeerde als afstopper.
Volgende race is het andersom, dan is Bottas de afstopper!
Dus die 22 seconden zeggen niets
Arnoldus Palmen +67 18-03-2019 19:39
Verschil is minimaal 25 pk
Lukkie Straik +17 18-03-2019 21:54
En dat heb je berekend of uit je duim gezogen ??
JoDeLahiti +9 18-03-2019 19:40
Ik denk persoonlijk dat die 10 pk wel kan kloppen. Op het rechte stuk houdt Honda power de Merc gewoon bij. Wat ik vermoed Is dat ze de downforce missen die merc nu goed in orde heeft. Als RB meer downforce wil zal de motor krachtiger moeten worden om dat weer in snelheid te compenseren. Ik vertrouw erop met de steile leercurve doe RB doorgaans toont in combinatie met de ijverige en toch succesvolle Jappen dit goed gaat komen de komende races.
JunkF1 +964 18-03-2019 20:10
Dat ga je niet zomaar in een paar races oplossen, tevens is het onmogelijk om zowel het chassis als vermogen samen top te krijgen. Je moet altijd ergens inleveren of compenseren
Hamilton Giovanni +384 18-03-2019 21:19
Hahaha echt hoe weet jij dat wat doe je hier nog dan hahahaha funny retard word met de dag.gekker hier met de fan boys
Happymeal +54 18-03-2019 19:41
Zou Marko de eerdere berichtgeving van Honda zelf, gemist hebben, of is dit artikel iets aan de late kant want Honda zelf heeft al aangegeven niet tevreden te zijn met de achterstand die ze nu nog hebben.
De drive die de Japanners hebben gecombineerd met de instelling dat goed nog niet goed genoeg is, kan ik enorm waarderen, en zal voor velen hoopgevend zijn.
Maar aangezien Marko, Honda niet hoeft te motiveren om de krachtbron verder te ontwikkelen, kan hij zich nu bezighouden met het chassis want die ligt op dit moment sowieso achter op Mercedes.
Ben benieuwd naar de update die ze over 2 weken al meenemen.
Gae Moens +32 18-03-2019 19:43
Op circuits met meer bochten is Max in het voordeel.
EauRouge1974 +60 18-03-2019 19:53
Want? De RB15 heeft qua chassis en aero geen voorsprong meer op de concurrentie zoals vorig jaar. Hij loopt eerder achter zo lijkt het. Qua down force heeft de Mercedes de zaken beter op orde. Helaas....
JunkF1 +964 18-03-2019 20:11
Inderdaad. Max verloor veel tijd in de laatste bochtige sector op AMG, Ferrari trouwens ook

De langzame bochten was normaal voor RB
Emiel Pijnenburg +94 18-03-2019 20:08
De 10pk is niet het verschil tussen de motoren. Dat is nog altijd groter, maar het zal waarschijnlijk genoeg zijn om ze met het chassis het gat te dichten.
Mercedes kan flink wat bij zetten en dat zie je aan hun kwalificatie snelheid.
Barry Huppertz +21 18-03-2019 20:19
1 ding moet gezegd worden.....wat was het heerlijk om de honda motor voor in te zien mee doen in de handen van Max. En heerlijk dat de renault motor het niet bij kan houden....dat Ricardo een gigantische fout heeft gemaakt om naar renault te verhuizen. Enige klein kritiek punt....Gasly......waar de fuck was Gasly ?
F1expert +425 18-03-2019 20:38
Die blik van die Japanner spreekt boekdelen. Hij denkt zichtbaar: Laat die Herr Doctor maar lullen, ik zeg toch op alles "May be" .........
Geweld.uut.oosten +7 18-03-2019 20:41
Eerste plaats wel de complimenten voor Honda en Re.Bulk. en dat ze Renault mooi te kakken hebben gezet ...
Dr. Helmuth praat wel over de 10 PK ik zie hem liever praten over 15 a 20 PK te kort,dan hebben we flink over en kunnen we Renault zo ver te kakken zetten dat onze "Vriendjes" het echte na kijken.
En Sorry ..Riccardo Ik moet dan nu echt om je lachen .Om bij de concurrent te blijven en te gaan en je meende er goed aan te doen
En er is er maar 1 die nu echt lacht.. Honda!!
Paul +466 20-03-2019 10:43
Zou 20 PK het echte gat zijn? Honda heeft 2 updates gepland in 2019. De 1ste rond de 10PK en de 2e weer 10PK?! Is 20 PK genoeg voor 5 overwinningen?
Marcel van der Neut +32 18-03-2019 20:47
10pk te kort? Nou ik denk wel meer gezien het verschil in Q3 en de volle seconden tussen de snelste ronden van Bottas en Max...
Cheekydriver +49 18-03-2019 20:48
10 PK bij hoeveel toeren en wat voor koppel? In de Race of Qualli ? Vind het allemaal relatief. Maar klinkt overbrugbaar. Zou toch super als 3 (4) teams vechten kunnen dit seizoen.
Paul +466 21-03-2019 00:09
Het lijkt op 10 PK in de race. Vorig jaar eindigde RBR vaak 7 sec achter Hamilton. De 7 sec in een wedstrijd is ongeveer 0,11 per rondje. Het lijkt inderdaad overbrugbaar! Ben benieuwd wat de nieuwe Honda update is en wanneer we deze kunnen verwachten!
F1expert +425 18-03-2019 20:52
Marko: "Tien PK erbij of we halen ons tegoed op bij Renault !"
Guust +492 18-03-2019 23:07
De mindset moet niet zijn "10 pk erbij om mercedes bij te halen", maar godzilla meer peekaas!! Als honda er nog 20 pk's bij kan ontwikkelen, red bull met chassis 0,2 sec. kan vinden en Exxon/Mobil er met brandstof en smeermiddelen ook meer pk's geeft of energiedichtheid verhoogd (5 kg minder brandstof aan begin race. 5kg is ook 0,2 sec / rondje), dan heb je een voorsprong waar anderen dan weer naar moeten toewerken.
TLDR; Anderen met ontwikkelen voorbij streven.
Toeren +0 19-03-2019 00:14
PK's is niet t belangrijkste.
De toeren opbouw is veel belangrijker.
Dat weet Honda ook dus die 10 pk minder ach.
schuitx4 +1392 19-03-2019 11:52
Honda komt nog wat te kort op Mercedes en misschien ook wel Ferrari, maar de eerste klap is een daalder waard
MAX RAW TALENT +896 19-03-2019 14:05
We zijn nu allemaal getuigen van het opkomen van de MAX RB-HONDA Newey area.

2e helft van het seizoen is het chasis top.

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage