Ricciardo: 'Crash Baku met Verstappen heeft ook te maken met overstap Renault'

12-02-2019 15:22 | Update: 12-02-2019 18:42
door Sebastiaan
Algemeen
Ricciardo: 'Crash Baku met Verstappen heeft ook te maken met overstap Renault'

Daniel Ricciardo heeft zich nogmaals uitgelaten over de botsing tussen hem en Max Verstappen tijdens de Grand Prix van Azerbeidzjan. Volgens de kersverse Renault coureur heeft het incident bijgedragen aan zijn overstap naar de Franse renstal.

Tijdens een persmoment voor de lancering van de Renault RS19 zei Ricciardo het volgende tegenover Motorsport.com: “Dit speelde wel mee. Het waren allemaal kleine stukjes die ervoor hebben gezorgd dat ik ben vertrokken. We zijn na het incident beide toegesproken, maar naar mijn idee zat ik niet echt fout. De meeste mensen zagen dat er een dubbele beweging was.”
 
Volgens Ricciardo ging het er voorafgaand aan het incident al hard aan toe. “Er was hiervoor ook al sprake van contact en meerdere personen vonden dat het erg lang doorging. De manier hoe er met mij is omgegaan is bij mij  niet lekker binnengekomen. Ik snap waarom het op deze manier is afgehandeld, maar ik had het idee dat iedereen intern ook dacht dat beide partijen schuld hadden.”
 
Ondanks het incident kijkt Ricciardo terug op een prettige samenwerking met Max. “Het zit echt goed tussen ons. Het klink misschien opvallend, maar ik denk dat de flamboyante houding van Verstappen misschien ook te maken heeft met de leeftijd. Ik verwacht dit minder van Nico, want hij is al wat ouder. Er waren tussen mij en Max nooit spraken van politieke spelletjes. We hadden het gewoon leuk met elkaar.”

Maximaalf1 +1072 12-02-2019 15:27
Ooooh wat een jankerd is het ook hè.Oude koeien.....
jessee01_ +36 12-02-2019 16:11
Is ook een feit, Max verdedigde veel te hard, en nu niet met die oranje bril reageren want je weet zelf ook donders goed dat het zo is.
Jeffrey Koch +171 12-02-2019 16:20
mee eens en ik ben een echte Max-fan
Joost Dijkema +1297 12-02-2019 16:25
Zo...oranje bril is af, maar ik ben het nog steeds niet met je eens! 🤣
Patje +268 12-02-2019 16:43
En Ricciardo reed veel te hard. Klinkt misschien gek als je het over racen hebt, maar hij had die bocht nooit gehaald. Dus, beiden hebben schuld. Race incident, meer niet!
60+YearsF1expert +240 12-02-2019 16:51
Brake test. Meer niet, maar ook niet minder!
HL_T +64 12-02-2019 19:27
Bij een brake test zou je moeten remmen.
Dat was helemaal niet het geval.
Gijs +456 12-02-2019 17:19
Onzin
LNGR +3346 12-02-2019 17:13
Ja. Maar is dat niet wat we willen zien dan.

Hard racen. Hard verdedigen. Crashes. Alles.

Of niet?
Peter En Kamila Schorr +732 12-02-2019 17:38
Een kneus heeft het NOOIT gedaan.
Precies hetzelfde als die Transavia-piloot die in Loosdrecht even een race zou doen met zoonlief. Lag aan dat meisje, wat ie doodreed.
Ricciardo, gewoon mond dicht en Renault die 20 miljoen laten dokken.
Doe je het beter dan een werkstraf krijgen van de FIA.
Formule E; wat een marteling!
Jes2002 +1331 12-02-2019 20:15
hij had toen op de dag zelf zijn conclusie moeten nemen een beetje vent had gezegt ik kap er per direct mee. maar niet achteraf, en tuurlijk was het in Baku een fout van Max, ben ik eens. Maar nu moet hij niet zeiken Ricciardo, kiest maar voor 1 ding de poen keihard ordinair voor de poen.
Skippy115 +171 13-02-2019 10:57
Klopt 100% jessee01_
Kenju +876 12-02-2019 17:45
Ja, hij heeft een persconferentie gegeven en dit gezegd. Wat een jankerd....
Maximaalf1 +1072 12-02-2019 17:50
Inderdaad!
Ed racefreak +2149 12-02-2019 18:11
Riciardo, beetje achteraf zeuren, is niet zo netjes.
Hij had wat rustiger moeten rijden achter max.
JorBak +2227 12-02-2019 20:14
De vertaling van het interview laat wel te wensen over. 'Er waren tussen mij en Max nooit spraken van politieke spelletjes'..
LinkeLoutje +1753 13-02-2019 07:45
Ach hij wordt er om gevraagd.
Epol611 +574 12-02-2019 15:32
Eerst niet..nu wel ..morgen weer wat gemekker maar al met al hij VOELT zich geschoffeerd OF is niet eerlijk en rechtuit in zijn berichtgeving . Hij begint MIN-punten te scoren.
deemoos +254 12-02-2019 19:53
Ik hoop dat Hulkenberg als winnaar uit de bus komt.
Daar hoor je niets over word genegeerd.
Hij is niet zo op de voorgrond,
Gun het Hulkenberg wel,met 7x salaris verschil
Epol611 +574 12-02-2019 21:17
Ai..ai. 7x minder euri. Dan kan hij maar 1x per week naar de Mac en Rikkie kan elke dag. Wat een oneerlijke wereld.
Einstein71 +1063 12-02-2019 23:55
Is inderdaad niet sterk.... Ik laat het gaan en kijk uit naar het nieuwe seizoen!
QuatroM +160 12-02-2019 15:35
Als dat meespeelt snap ik zijn overstap naar Renault helemaal niet meer.
Die motor waar die mee gaat rijden was nou niet echt betrouwbaar en dat lijkt me belangrijker.
Met je team kan je afspraken maken om zo'n situatie de volgende keer te voorkomen.
Wat betreft de crash, Max verdedigde erg hard, Daniel had heel veel snelheid en de pitmuur had beter met beide coureurs moeten communiceren.
Punten zijn belangrijker dan individuele prestaties.
Ernesto Vos +2309 12-02-2019 15:37
Hoe vaak wil Ricciardo zich nog rechtvaardigen om het feit dat hij naar Renault is gegaan? Het is toch gewoon voor de poen?
Roy Amsoy +2945 12-02-2019 15:48
Ligt ook aan de vragen die hij voorgeschoteld krijgt maar dan nog geef ik je gelijk want hij kan ook zeggen "geweest is geweest."
Peter En Kamila Schorr +732 12-02-2019 17:40
Inderdaad Ernesto
Een kneus heeft het NOOIT gedaan.
Precies hetzelfde als die Transavia-piloot die in Loosdrecht even een race zou doen met zoonlief. Lag aan dat meisje, wat ie doodreed.
Ricciardo, gewoon mond dicht en Renault die 20 miljoen laten dokken.
Doe je het beter dan een werkstraf krijgen van de FIA.
Formule E; wat een marteling!
Epol611 +574 12-02-2019 19:36
Ik lees hier zoveel frustratie.
Wat heeft FE met een werkstraf en de jackpot van Ricciardo te maken .?
Gijs +456 12-02-2019 20:49
Echt hè, wtf lult deze vent allemaal
Einstein71 +1063 12-02-2019 23:58
Is inderdaad een boeiende.... Er komen steeds meer redenen naar boven. Waarom? Ga lekker racen voor Renault, maak vrienden met Nico en maak er wat moois van! Get On! Die fittie tussen Renault en Red Bull mag wel eens klaar zijn. Vecht het lekker uit op de baan.
Jan Theo Hoekstra +187 12-02-2019 15:43
En toch vind ik het een geniale move van de Australiër. Renault is the dark horse van 2019. Ik zou toch liever een Renault krachtbron achterin willen hebben dan een Honda krachtbron. En vergeet al die positieve blabla van Red Bull nou eens, ze houden je voor de gek! Als ze nu al twijfelen over deelname F1 na 2020 dan weten ze meer dan ons..
Ramon Dobma +139 12-02-2019 16:04
Ik zelf heb liever een Honda. Honda is over het algemeen top en tja Renault is Renault...
Roel Andersom +1007 12-02-2019 16:50
Renault heeft met hun motoren 168 overwinningen, Honda 72. Renault 12 constructeurskampioenschappen, Honda 6. en 9 om 5 bij de rijders. Ik ben geen Renault fan, ik probeer alleen wat nuance te brengen. Ik heb mijn twijfels bij Honda. Het chassis zal er voor zorgen dat Red Bull bij de top 3 blijft, tenzij Renault op dat gebied ook grote stappen heeft gemaakt.
Ed racefreak +2149 12-02-2019 18:18
Roel, niet helemaal eens. Met de grotere V8 blokken heeft Renault mooiere resultaten geboekt omdat Honda minder lang in F 1 actief was.
In het hybride tijdperk zie ik Renault achter Honda aan huppelen, zeker nu Honda meer investeerd in de motor
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 17:47
Jan Theo Hoekstra, en ik vind het een stomme zet van Ricciardo. Ik zou toch liever een Honda krachtbron achterin willen hebben dan een Renault krachtbron. En vergeet al die positieve blabla van Renault nou eens, ze houden je voor de gek! Na2020 worden de regels veranderd dus als die niet naar de zin zijn van RBR, begrijp ik dat wel . Of is dat voorrecht alleen voorbehouden aan Mercedes en Ferrari?
jessee01_ +36 12-02-2019 16:09
Was ook de schuld van max, dubbele beweging mag nou eenmaal niet.
Roel74 +69 12-02-2019 16:16
Als je achterop iemand rijdt ben je altijd fout. Vraag maar aan alle verzekeraars. De fout zit bij de pitmuur die Ricardo zo opfokt om weer in te halen. Voor het resultaat had het niks uitgemaakt dus moet de pitmuur ten alle tijden voor de punten gaan. Grootste fout zit bij Red Bull zelf
60+YearsF1expert +240 12-02-2019 16:53
"Vraag maar aan verzekeraars". Beste man, dit is niet de openbare weg. Door een brake test achterop iemand klappen is in de racerij gewoon een brake test!
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 18:01
60+YearsF1expert, welke brake test? Er is geen straf uitgedeeld en Verstappen zou bij die stewards gegarandeerd een straf hebben gekregen.Het was weer een GENIALE move van Ricciardo, die niet zo geniaal werkte bij Verstappen.Dat weet hij nu en zal die fout hopelijk niet meer maken. En voor je over mijn gekleurde bril begint, die is zwart, een LEESbril.
Roel Andersom +1007 12-02-2019 16:54
Klopt niet. Als ik op de snelweg vol op de rem ga om niets, dan ben ik echt wel schuld, want hier kan degene die achterop knalt niet op anticiperen. On-topic, ik vond het ook de schuld van beide coureurs en van het team. Die paar punten zouden niets uitmaken voor het kampioenschap en het team had hier duidelijkheid in moeten geven.
Ernesto Vos +2309 13-02-2019 10:37
Die regel is inmiddels achterhaald, wel beetje bijblijven he. Zolang je een auto ruimte laat mag je meer dan een beweging maken.
Jules +696 12-02-2019 16:10
Zei Marko niet laatst in een interview, waar de hoofdzaak was dat Max de crash had kunnen voorkomen, dat Ricciardo te laat remde en daardoor nooit de bocht had kunnen halen?

In dat geval hebben ze wel beide schuld.
Roel Andersom +1007 12-02-2019 16:55
Ik denk dat Ricciardo de bocht wel had gehaald, laat en diep inremmen is zijn handelsmerk
Jules +696 12-02-2019 17:06
Klopt en ik heb ook geen bewijs of hij het wel of niet zou halen, want feit is dat die andere Red Bull voor hem de snelheid eruit heeft gehaald.

Maar Marko heeft enerzijds toegang tot de data en zou daarmee hetgene hij zegt wel met zekerheid kunnen bepalen. En ik zie niet in waarom hij zijn huidige coureur publiek zou afvallen ten faveure van de coureur die net vertrokken is. Dus ben geneigd hier Marko in te geloven ;)
Roel74 +69 12-02-2019 16:11
Als dit meespeelt heb je totaal geen ballen. Je bent gewoon weggereden door max dat is de grootste reden en de centjes van max waren beter dan die van jou. Erg zwak om achteraf van alles de lullen. Ik denk laatste werkgever voor Ricardo dit wordt niet gewaardeerd in F1.
60+YearsF1expert +240 12-02-2019 16:50
Dit heb ik altijd al gezegd. De braketest van Verstappen op z'n teamgenoot, voorafgegaan door grof geweld (wheel banging) was voor Ricciardo de limit. Het waren allebei schandalige maneuvres, die ook nog eens onbestraft bleven. Hopelijk gaat hij dit jaar met Renault hele mooie dingen doen!
Jules +696 12-02-2019 17:21
Welk spul gebruik jij en waar kun je het halen? Moet goeie zijn 😁
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 18:07
Ja, toekijken.
David Marugg +86 12-02-2019 16:57
Hij had nog tijd om weg te sturen toen Verstappen verdedigde. Er zit zeker 2 seconde tussen dus nee. Niet mee eens!
Joop2 +394 12-02-2019 17:03
Ik weet niet of hij dit heeft gezegd of de media maakt er wat van Maar als het wel zo is maak je daar geen vrienden mee eerst is hij teleurgesteld dat Mercedes en Ferrari hem niet wilde nu weer dit verhaal hij is gewoon weg gegaan voor het geld inderdaad max verdedig zwaar maar dat doet hij altijd Riccardo had beter moeten weten hij is ouder en meer ervaring ze hebben schuld aan die klapper voor beide coureurs een super stomme fout kostbare punten weg plus zware schade aan twee wagens maar ja het is geweest en gebeurt klaar er mee
Doubledutch +971 12-02-2019 17:19
Steeds meer van overtuigd dat Ricciardo het verkeerde beroep heeft gekozen. Dit is geen badminton maar een hoge risico sport op het allerhoogste nivo. Wat zal het mij interesseren hoe fijn jullie relatie was naast de baan. Geen ene moer! En ik denk Max ook niet. Met je opgestoken middelvinger op de baan blijven staan wachten totdat Max weer voorbij komt....Beetje klaar met die zeikinstelling. Trap dat gele hok maar aan de gang en stop toch met zeiken man, je lijkt wel een wijf die een blauwtje heeft gelopen.
Jules +696 12-02-2019 17:23
Die middelvinger was geheel terecht... volledig de schuld van Verstappen toen.
Doubledutch +971 12-02-2019 17:35
Gaat om de reactie van de man. Vettel crasht VER en RAI heb jij Kimi met een middelvinger gezien. Crash Spanje mercedessen middelvinger?
Jules +696 12-02-2019 17:40
Ik heb Vettel en Hamilton in het verleden zelfs een achterblijver een middel vinger zien geven. Raikkonnen zelfs in een vrije training iemand. So what, in het heetst van de strijd gebeurd het bij iedereen wel eens. Of moeten ze nu allemaal badminton gaan spelen?
Doubledutch +971 12-02-2019 17:57
Nee hoor maar ik vind dat hij nu aan het zeiken is geslagen en dat hij grossiert in rare beslissingen. Mocht hem wel maar is nu minder
Jules +696 12-02-2019 18:17
Als hij de vragen had gekregen, was het inderdaad verstandiger om ze naast zich neer te leggen.

Maar ik denk dat ik het ook moeilijk zou hebben als Marko een week geleden nog de pers ingooit, dat Ricciardo niet de bocht zou halen...
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 18:26
Wat is het volgende? Ik ga naar Renault omdat ik geel en zwart mooier vindt? Gewogen en te licht bevonden bij Mercedes en Ferrari en niet van Verstappen kunnen winnen. En dan idd, allerlei lamme excuses verzinnen waarom hij voor veel geld naar Renault is overgestapt.Ik begin hem ook minder en minder te mogen. Teveel achteraf babbels
Jules +696 12-02-2019 18:33
Mja eens dat het gezever van Ricciardo matig is. Maar aan de andere kant doen ze dat zo wat allemaal (de uitzondering daar gelaten). Hamilton blijft zagen over Rusland 2018 bijv. En zo kan ik nog wel even doorgaan. En puntje de andere standaard de schuld geven is nog erger.

Wat dat betreft schijnt dat ingebakken te zitten in de nieuwe generatie F1 coureurs. Daarom mag ik persoonlijk ook wel de houding van Raikonnen. Die zegt nog steeds waar het op staat.
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 20:36
Jules, welke nieuwe generatie F1 coureurs bedoel je? Hamilton die klaagt over respect als Verstappen met hem in gevecht gaat? Vettel die klaagt over brake-test bij Hamilton? Vergeten hoe Vettel piepte in Mexico waar hij bestraft werd voor de Verstappen-regel , die de Echte coureurs toen wilden en toen ook plankgas weer werd afgeschaft? Ook vergeten dat Verstappen na de race in China naar Vettel ging om zijn excuses aan te bieden? Je kunt lullen wat je wilt maar Verstappen, bijvoorbeeld, doet zijn bek open tijdens de race maar na de race is dat ook klaar en niet meer ter zake doende. Kimi, mijn held, kon het ook niet waarderen dat hij gepiepeld werd op Spa in 2017, vandaar de Verstappen-regel of wheelbangen in Oostenrijk, maar ja, ik ben een Kimi-fan en die is net als Verstappen, niet zeuren maar doorgaan.Wie is volgens jou nou de nieuwe generatie? De oude generatie is ook jong geweest en hebben heel vaak geen frisse dingen gedaan.Maar dat zijn ze allemaal vergeten zodra een nieuwe generatie op de deur komt kloppen. Ik weet een ding heel zeker, Lewis weet nu wie That guy is en Vettel komt er plankgas achter wie Charles LeClerc is. Alstublieft ,laat de nieuwe generatie die oude lullen maar eens laten werken voor hun idiote salaris. Sorry, Jules dat het zo,n lang verhaal werd maar F1 ligt me na aan het hart en ik had even tijd.
Jules +696 12-02-2019 21:24
Geen probleem, we delen dezelfde passie!

Nieuwe generatie is wat nu rijdt voor mij. Wat betreft begon het huilen met Alonso. Wat dat betreft was tijdperk met Hakkinen, Coulthard , Schumacher en consorten beter. Misschien ook doordat er minder boordradio was.

Maar nu nooit je eigen schuld etc. Verstappen is wat dat betreft de uitzondering. Reageert wel wat overspannen in de auto, maar trekt ook het boetekleed aan als hij echt fout zit. Leclerc is wat dat betreft nog te weinig in de schijnwerpers geweest. Kan ik slecht beoordelen. En nu heb ik ook een lang verhaal getypt ;)
Drieëndertig +1013 12-02-2019 18:13
Jules ik heb een afspraak gemaakt bij de opticien voor je. Volgende week maandag om 09:15 uur. Kan je met een frisse set kijkers het nieuwe seizoen in. Wellicht zie je het dan allemaal wat beter.
Jules +696 12-02-2019 18:20
Stoer! Hoop later net zo cool te worden als jij nu bent...

Bedankt ook dat je naast je persoonlijke aanval ook erbij vermeld wat ik dan verkeerd gezien heb. Waardeer ik zeer!
Drieëndertig +1013 12-02-2019 18:57
Zie dat je wel gevoel voor humor hebt😉
Jules +696 12-02-2019 19:06
Thanks, maar wat heb ik dan verkeerd gezien? Ben wel benieuwd 😁
jsc +1106 12-02-2019 17:56
jammer dat ie hier nu op terugkomt...had ie beter in augustus kunnen doen toen ie voor Renault tekende.
Drieëndertig +1013 12-02-2019 18:10
Als er één een inschattingsfout heeft gemaakt is dat Ricciardo in zijn remweg als je downforce weg valt in vieze lucht. Max inhalen doe je niet zo....
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 18:30
Snik,snik,snik, maar het lukte bij anderen wel,hoor.
Drieëndertig +1013 12-02-2019 19:00
Anderen zijn geen Max. Binnendoor en uitremmen kan je gewoon vergeten, laatst staan de ricciardo shuffle, Max wist precies wat hij ging doen. Als je Max wilt pakken met een oud trucje...
Ad van der Wegen +371 12-02-2019 20:47
Drieëndertig, daarom zei ik ook Snik,snik,snik,. Hamilton, Vettel, Raikkonnen en Ricciardo weten nou precies wie Verstappen is.
Marcel Beckers +747 12-02-2019 18:32
Ondanks dat ik vindt dat beide schuld hebben aan de aanrijding blijf ik nog steeds vinden dat het team de meeste schuld treft. Je zag de aanrijding al ronden van te voren aankomen en het team had tijdig moeten ingrijpen. En ook al is dit niet des RBR, ze hadden moeten ingrijpen en was het hele voorval voorkomen geweest. Maar goed, waar praten we nog over. Dit voorval is al 10 mnd geleden gebeurt.... ouwe koeien!!
Giel Nelissen +253 12-02-2019 19:12
Deze actie heeft hem volgens mij ook een zitje gekost bij Ferrari of Mercedes.
Zowel Hammilton als Vettel zitten echt niet te wachten op een medecoureur die dit soort acties uithaalt, ongeacht wie er ook schuld aan heeft.
Ricciardo had eerder al aangegeven dat hij wel had verwacht bij Ferrari of Mercedes in te kunnen stappen. Dit zou dus wel eens mede de reden kunnen zijn geweest dat ze dat niet aandurven.
Michel Vaillant +968 12-02-2019 19:13
De enige juiste beslissing om te vertrekken bij RB als je niet kan vinden in de keuzes die er gemaakt worden. Wat zullen die Ricciardo en Abieteboel het goed met elkaar kunnen vinden.
Freddy.R +1843 12-02-2019 20:54
Je bent weggegaan omdat je vorig seizoen absoluut de 2 de rijder was en dat was dit seizoen nog duidelijker geworden .
Komt dan ook nog eens bij dat je teammaat sneller is en dus kun je nooit en te nimmer wereldkampioen worden .
Toen kwam er een grote zak met geld .
Rob Nengerman +73 12-02-2019 22:09
En nu pas aangeven? Jankerd. Hij had gedacht dat Mercedes of Ferrari hem wel zouden willen. Hoog spel gespeeld en bij Renault terecht gekomen. Gefeliciteerd, kansloos volgend jaar. En heeft niets met oranje bril te maken, kijk naar resultaten en naar kwalificaties, Max is veel betere coureur. Trouwens, voor volgend jaar denk ik dat onze vriend nog genoeg moeite gaat krijgen met de Hulk...
Johnny Schokker +1 13-02-2019 09:49
Het team had gewoon moeten ingrijpen want beide racers gingen ervoor
Johnny Schokker +1 13-02-2019 09:50
Het team had gewoon moeten ingrijpen die crash zat er gewoon aan te komen
Hetty ter Avest +1 14-02-2019 12:40
Flauw hoor dat Hij daar nu over begint te mekkeren

Bekijk het laatste nieuws

Je wordt uitgelogd en doorgestuurd naar de homepage