Red Bull Content Pool

Algemeen

Vips legt uit waarom hij zoveel langzamer was dan Verstappen in VT1

Vips legt uit waarom hij zoveel langzamer was dan Verstappen in VT1

20-05-2022 20:23 Laatste update: 20:25
13

Juri Vips is zeer blij met zijn debuut in een officieel F1-weekend. De Red Bull-junior nam het stoeltje over van Sergio Perez in de eerste vrije training voor de Grand Prix van Spanje. Hij kan zijn geluk niet op.

Hoewel Vips als laatste eindigde en vier seconden langzamer was dan teamgenoot Max Verstappen, deed hij in ieder geval wel waar Red Bull om gevraagd had: de RB18 heel houden. Dat hij niet zo snel was, had ook te maken met het programma dat de Est afwerkte.

"Het was een drukke sessie, we hebben veel aero mapping gedaan dus we waren nooit van plan om push rondjes te rijden", vertelt hij in het persbericht van Red bull. "Ik begrijp waarom Formule 1 zo moeilijk is, want deze sessies zijn erg hectisch! Als junior die met het team meereist naar races hoor je de feedback van de coureurs, maar om uit de eerste hand te voelen hoe de auto aanvoelt is nuttig voor mij, maar ook nuttig voor het werk dat ik op de simulator doe."

Vips vol trots

Vips spreekt van een droom die uit is gekomen. "Alleen al om in het Grand Prix-weekend te rijden is een ongelooflijk moment. Toen het voor het eerst werd aangekondigd bleef ik maar denken aan toen ik voor het eerst begon met karten en het gewoon een hobby was." Het volgende doel voor de 21-jarige coureur is nu een vast plekje bij AlphaTauri zien te veroveren volgend seizoen.

Makkelijk zal dat niet worden, want generatiegenoot Liam Lawson aast eveneens op promotie naar de koningsklasse van de autosport. Bovendien is het ook helemaal niet ondenkbaar dat Pierre Gasly en Yuki Tsunoda aanblijven.